Rozsądny powrót do aktywności fizycznej po porodzie. Jak ćwiczyć z małym dzieckiem?

Powrót do aktywności fizycznej po porodzie jest niemałym wyzwaniem, a regularne uprawianie sportu posiadając małe dziecko – to już sportowy Mount Everest. Po porodzie w pierwszej kolejności należy zadbać o zdrowie, ale już w połogu można ćwiczyć pionizację i prawidłowy oddech.

Jak ćwiczyć po porodzie?

Aktywność fizyczna w ciąży jest zdeterminowana przez samopoczucie przyszłej mamy. Nawet mając świetne warunki fizyczne, możliwości czasowe czy dobre nawyki – okres ciąży może przewrócić rutynę sportową do góry nogami. Ćwiczenia w ciąży pomogą Ci zadbać o mięśnie i kręgosłup, a nawet przygotują do porodu. Każdą decyzję należy skonsultować z lekarzem prowadzącym ciążę. 

Po porodzie należy w umiarkowany sposób z uwzględnieniem wszelkich zdrowotnych tzw. za i przeciw, wprowadzać powoli aktywność fizyczną do swojego życia, ale z dużą dozą rozsądku. Wartościowe są ćwiczenia pionizacji oraz ćwiczenia oddychania, a także dbanie o poprawną postawę ciała (istotny wpływ mają postawy przy karmieniu dziecka, odkładania dziecka). To są małe elementy, ale niezwykle istotne w kontekście potencjalnych dysfunkcji.  

Po połogu można wprowadzić ćwiczenia stabilizacyjne i wzmacniające, np. mięśnie pośladkowe. Wystarczy zacząć od 10 minut dziennie w domu, by próbować przypominać mięśniom i stawom ich funkcje sprzed ciąży. Należy dać sobie czas - wracać rozsądnie do treningów. W dalszej kolejności warto zainwestować w wózek biegowy, by wykorzystać spacery z dzieckiem jako trening biegowy.

Aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na psychikę, odrywa od trudów codzienności. Warto nie odkładać jej w nieskończoność, nie bać się wracać ,"do siebie" i konsultować ze specjalistami swoich wątpliwości. Posłuchaj, co ma do powiedzenia Kasia Bigos - trenerka i mama.

W podcaście „MultiSport. Co Cię rusza” usłyszysz: 

  • Jak powinien wyglądać trening w ciąży; 
  • Jak aktywność fizyczna wpływa na przebieg ciąży, poród i powrót do formy po porodzie; 
  • Jakie przygotować ciało do porodu; 
  • Dlaczego konieczne są konsultacje z fizjoterapeutą uroginekologicznym;  
  • Ile czasu potrzeba na powrót do formy po porodzie; 
  • Jakie mięśnie wymagają uwagi po porodzie; 
  • Czy istnieje idealny plan powrotu do formy.
podcast-odcinek1-test@2x.png
AKTYWNOŚĆ     ·   01.01.1970
podcast-odcinek1-test@2x.png
Jak znaleźć czas na aktywność z dzieckiem? Rozmowa z trenerką Kasią Bigos.

Poznaj patenty na trening podczas urlopu macierzyńskiego i posłuchaj o kulisach projektu „Fake Off”, który rozpoczął szeroką dyskusję na temat wyglądu ciała kobiety po ciąży.

Słuchaj również na: