Czujesz zagubienie na siłowni? Nie znosisz pogaduszek na sali fitness? A może wzdrygasz się na myśl o włożeniu rąk w rękawice bokserskie?
Każdy człowiek ma preferencje względem otoczenia, nawiązywania relacji i posiada własną ścieżkę motywacji. Tak jest również ze sportem. Jeśli rezygnujesz z aktywności fizycznej jest wysoce prawdopodobne, że sama w sobie nie jest jego potrzebą z tzw. ścisłej czołówki. Można to zmierzyć, sprawdzić i ustalić indywidualny plan działania tak, by motywacja do ruchu nie kończyła się, a była na stałym poziomie.
16 potrzeb, które dają szczęście
Prof. Steven Reiss, psycholog kliniczny i wykładowca, szukał odpowiedzi na pytanie, co uszczęśliwia człowieka i sprawia, że ma zapał do wykonywania powierzonych zadań lub przeciwnie – szybko go traci.
Zdefiniował on 16 obszarów, które definiują naturalne potrzeby człowieka. Nazwał je motywatorami, dzięki którym możemy efektywnie ustalać cele, zgodnie ze swoim profilem zrozumieć, czemu np. szybko tracimy motywację do sportu. Jak mówi Ewa Jochheim, popularyzatorka metodyki „Reiss Motivation Profile” w Polsce,
,,Sam sport nie musi być motywujący, ale może zaspokajać inne potrzeby, które są ważne. Np. potrzebę piękna i honoru. Można szukać aktywności w pięknym otoczeniu natury lub z zachwycającym widokiem lub wybrać treningi personalne – potrzeba honoru nie pozwoli, by złamać obietnicę i nie pojawić się na spotkaniu z trenerem”.
Problem może wynikać z tego, że wyznaczamy sobie cele niespójne z naszymi potrzebami. Zbadanie swoich motywatorów może być prawdziwym game changerem – czasem zaczynamy robić coś, co robią inni i daje im to satysfakcję, ulegamy modom i wpływom mediów społecznościowych, stawiamy sobie ,,nieswoje” cele i nie wypełniamy ich – pojawia się wtedy frustracja. RMP to naukowy pomiar wewnętrznej motywacji.
16 motywatorów - potrzeb wg Reissa
- WŁADZA – potrzeba przywództwa i wywierania wpływu
- NIEZALEŻNOŚĆ – potrzeba autonomii
- CIEKAWOŚĆ – potrzeba zdobywania wiedzy
- UZNANIE – potrzeba akceptacji
- PORZĄDEK – potrzeba planowania i struktury w działaniu
- GROMADZENIE – potrzeba zbierania i przechowywania rzeczy
- HONOR – potrzeba lojalności wobec zasad
- IDEALIZM – potrzeba angażowania w sprawy społeczne
- KONTAKTY SPOŁECZNE – potrzeba częstych kontaktów z ludźmi
- RODZINA – potrzeba wychowywania dzieci i troska o najbliższych
- STATUS – potrzeba przynależności do elitarnej grupy
- REWANŻ/ODWET – potrzeba konkurowania i współzawodnictwa
- PIĘKNO – potrzeba doznań estetycznych
- JEDZENIE – potrzeba delektowania się posiłkami
- AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA – potrzeba wysiłku fizycznego
- SPOKÓJ – potrzeba stabilności emocjonalnej i bezpieczeństwa
Co daje nam wiedza o motywatorach?
Całokształt tych 16 wartości - zapoznanie się z nimi, analiza i ustalenie, czy żyjemy w zgodzie z nimi, to wartość dodana, która może dać pełnię szczęścia. Po wypełnieniu kwestionariusza badana osoba dostaje raport opisujący jej mocne strony, zawierający wskazówki rozwojowe oraz szereg dodatkowych informacji istotnych w życiu zawodowym i prywatnym:
- Jakie środowisko pracy jest dla mnie sprzyjające?
- Jakie cele będą dla mnie motywujące?
- Co jest moją największą siłą napędową?
- Jak postrzegają mnie inni?
- Jakie są moje życiowe wartości?
- Co jest moją strefą komfortu?
- Jak osiągnąć stan FLOW?
Dogłębne poznanie własnych potrzeb może wspomóc konsultant RMP. Profil wykorzystuje trzy (umowne) kolory i jest przedstawiony graficznie: zielony kolor oznacza ponadprzeciętne natężenie jakiegoś motywatora, niebieski – wychylenie w drugą stronę: poniżej średniej, a żółty – wartości neutralne.
Dzięki poznaniu motywatorów własnych oraz bliskich osób, otrzymuje się odpowiedzi dlaczego konflkty w danym obszarze miały miejsce lub dlaczego dochodzi do nieporozmień. To jak narzędzie, które może pomóc stawiać właściwe cele możliwe do ich realizacji. Najsilniejsze motywatory to potencjalne źródło nieporozumień, a nawet konfliktów. W książce „16 pragnień” Steven Reiss ostrzega:
„Przyczyną ewentualnych problemów są najprawdopodobniej twoje najsłabsze i najsilniejsze podstawowe pragnienia. Pragnienia o przeciętnej intensywności są zwykle łatwo zaspokajane i rzadko powodują problemy osobiste”.
Każdy profil jest inny, indywidualny i może wspomóc rozwój osobisty. Nie ma złych profili - to materiał do pracy nad tym, jak być szczęśliwszym, bardziej spełnionym i usatysfakcjonowanym.