Jak budować lojalność i zaufanie pracowników w trudnych czasach? 9 podpowiedzi na każdą kieszeń

Wspieranie aktywności fizycznej to oczekiwanie wobec pracodawcy. Pracownicy czują, że benefity to już podstawa, a konkretnie - dostęp do rozwojowych platform czy zajęć sportowych.

Aktywność fizyczna to nie moda, nie opcja, ani też nie hobby. To potrzeba, która jest jednym z filarów zdrowia fizycznego i psychicznego. I choć Polacy nadal ruszają się niewystarczająco, to jednak świadomość rośnie, a dobre nawyki się klarują. To dlatego pracownik oczekuje obecnie od firmy wspierania go w zakresie aktywności fizycznej. W jaki sposób budować poprzez to lojalność i dlaczego warto to robić? 

Ruszamy się, czy jednak wciąż dajemy z siebie za mało?

Aż 91 proc. użytkowników karty MultiSport traktuje ten benefit jako ważny dodatek do oferty zatrudnienia. Z kolei aż 73 proc. dzięki karcie ćwiczy częściej lub w ogóle zaczęło ćwiczyć. Wydaje się, że pracodawca dbający o aktywność pracownika to standard, ale w rzeczywistości nie jest to oczywisty dodatek pozapłacowy. A szkoda! Regularny sport to nie tylko korzyści dla pracownika, lecz także dla firmy. Osoby, które ćwiczą rzadziej biorą L4, lepiej radzą sobie z wykonywaniem obowiązków służbowych, są w lepszej kondycji psychicznej, są też bardziej usatysfakcjonowane.  

Czyli, mówiąc najprościej: pracownik, który regularnie korzysta z aktywności, będzie zmotywowany. Warto odnieść do kontekstu trudnych czasów, które jeszcze nie minęły. Jak pokazuje badanie MultiSport Index 2022 - po pandemii połowa Polaków odnotowała pogorszenie zdrowia fizycznego i psychicznego. Jak pracodawcy mogą temu przeciwdziałać?  

Pracodawca i jego rola w aktywności fizycznej zespołu 

,,Eksperci od lat wskazują, że programy wspierające zdrowie (w tym obejmujące np. Aktywność fizyczną) mogą poprawić długoterminowe wyniki firmy, produktywność oraz zaangażowanie pracowników. Mogą zmniejszyć także retencje zespołu, zwiększyć odporność pracowników, a także zmniejszyć absencję chorobową” - pisze dr Małgorzata Gałązka-Sobotka, Dyrektor Instytutu Zarządzania w Ochronie Zdrowia Uczelni Łazarskiego.  

Jak wobec tego zadziałać, by dać pracownikom wsparcie? Oto kilka praktycznych rozwiązań, które łatwo wdrożyć: 

  1. Wsparcie dietetyka - być może jadłospis ze zdrowymi lunchami do pracy będzie cennym źródłem inspiracji. 

  2. Mailowy poradnik z zestawem prostych ćwiczeń przy biurku - niech to będą łatwe treningi, które pomogą rozluźnić kręgosłup, barki. Świetną opcją są także ćwiczenia oddechowe.  

  3. Karta MultiSport - to ogromny wachlarz możliwości. I dobra opcja dla osób, które szukają czegoś, co będzie pasować do ich umiejętności. Dla jednych będzie to fitness, dla innych na przykład joga, basen, albo taniec.  

  4. Zdrowe przekąski w biurze lub zniżka do restauracji ze zdrową żywnością - bo najchętniej sięgamy po to, co mamy pod ręką.  

  5. Ukłon w stronę rowerzystów - a więc specjalny parking lub rowerownia na terenie biura i możliwość wzięcia prysznica itp. 

  6. Zawody sportowe dla pracowników - zwłaszcza latem. Z kolei jesień i zima to dobra okazja, by zorganizować warsztaty dotyczące zdrowia, zdrowego odżywiania itp. Niech będzie aktywnie i ciekawie!  

  7. Masażysta w biurze? Niech będzie to opcja dla chętnych pracowników. Przy okazji - warsztaty z udziałem fizjoterapeuty też są strzałem w dziesiątkę.  

  8. Gadżety, które pomogą pracownikom zachować dobrą formę będą praktycznym upominkiem: poduszki sensoryczne, biurka z podnoszonym blatem, podstawki do laptopów (aby pracować z wyprostowanymi plecami), maty do jogi (by móc ćwiczyć w przerwach). 

  9. Butelki na wodę - aby pić jej odpowiednio dużo przez cały dzień i jednocześnie nie generować plastikowych śmieci.  

Każda inicjatywa ma znaczenie!  

Źrodło:

1. Raport MultiSport Index: Aktywność fizyczna Polaków po dwóch latach pandemii, 2022.