Bikepacking - w co i jak się pakować, gdy planujesz dłuższą trasę rowerem

Nawet jednodniowa wycieczka rowerowa wymaga zaplanowania pod względem trasy, jak również ekwipunku. Jeśli masz na koncie dłuższą trasę rowerową, bikepacking na pewno jest ci już znany i wiesz, jak ominąć błędy. Chodzi o to, by było mądrze, lekko i wygodnie. Zobacz, jak i co spakować na rower.

Na wstępie zalecamy, by wszelkie długodystansowe podróże rowerem, które obejmują całodzienną jazdę, a także te z uwzględnionym noclegiem, zaplanować przy użyciu dedykowanych do bikepackingu toreb i sakw. Są one nieodzowne w procesie rozkładania ciężaru na rowerze, dzięki czemu jazda jest bardziej efektywna i przyjemna. Konieczne jest, by były kompatybilne z rowerami.  

Jasne, że plecak się sprawdzi, ale na krótsze dystanse. Podróżowanie rowerem z bagażem (np. Kiedy potrzebujesz wziąć śpiwór, karimatę czy nawet minikuchenkę), wymusza posiadanie odpowiednich toreb na rower. Zainwestuj w rowerowe sakwy i zobacz, gdzie umieścić cięższy, a gdzie lekki bagaż: 

  • Torba podsiodłowa. Nie przeszkadza podczas pedałowania, może posłużyć do transportu lekkich rzeczy, takich jak lekki ręcznik, koszulka na zmianę 
  • Torba na kierownicę. Ma kształt poziomo położonego worka marynarskiego i posiada ściągacze, by unieruchomić ładunek. Powinien on być lekki,  
  • Torba na ramę.  To najlepsze miejsce do transportowania cięższego ekwipunku. 
  • Torba pod górną ramę. Sprawdzi się jako podręczna sakwa na przekąski czy telefon.  

Mniej znaczy więcej - co spakować w trasę rowerową 

Jak już masz w co pakować przemyśl, co potrzebujesz zabrać. Trzymaj się zasady, by zabierać niezbędne rzeczy i staraj się zaplanować bagaż adekwatnie do warunków w jakie się wybierasz: mogą to być leśne ostępy, więc nie uświadczysz sklepu wielobranżowego; w górach możesz potrzebować bardzo dobrze wyposażonej apteczki pierwszej pomocy. Sprawdzaj też prognozę pogody, dopasuj do warunków atmosferycznych ubranie – warto wziąć od uwagę, by były wygodne, lekkie, przewiewne i termoaktywne. Co trzeba zabrać na rower w dłuższą trasę? 

 Apteczka na rower powinna zawierać: 

  • Maść na odparzenia, 
  • Sprej na owady, 
  • Woda do przemywania ran, 
  • Plastry z opatrunkiem i bandaż, 
  • Leki przeciwbólowe, 
  • Leki na niestrawność i dolegliwości żołądkowe. 

Co jeść przed trasą, co w trakcie, a co po rowerowej wyprawie? 

  • Jeśli planujesz trasę rowerową, twoje śniadanie powinno bazować na węglowodanach (ok. 2,5 g na 1 kg masy ciała.  
  • Pierwsze kalorie dostarcz organizmowi nie później niż godzinę przed wyruszeniem w drogę. Ważne też, by trzymać się regularnych posiłków o małej zawartości tłuszczów.  
  • Jedz 5 posiłków dziennie (3 dania główne i 2 przekąski), 
  • Przez godzinę jazdy wypijaj 0,5–1 l płynów, 
  • Po wycieczce zjedz posiłek z dużą ilością białka (ok 25 g) z węglowodanami.