Odchudzanie przez pływanie

Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak skutecznie trenować na basenie!

Nie ma zmiłuj: jeśli chcemy schudnąć dzięki aktywności fizycznej, musimy uzbroić się w cierpliwość i przygotować na hektolitry potu. Będzie jednak przyjemniej (i skuteczniej!), jeśli za sprzymierzeńca weźmiemy hektolitry wody i postawimy na treningi na basenie. Jak skutecznie ćwiczyć w wodzie i z jakich „aqua aktywności” warto korzystać dzięki karcie MultiSport?  

Pływanie – ile kalorii spalisz na basenie?

Wiele się mówi o tym, że pływanie to jeden z najbezpieczniejszych sportów pod kątem ryzyka kontuzji, ponieważ wysiłek fizyczny w wodzie nie obciąża naszego układu kostnego. Co więcej, taka forma aktywności jest wskazana zarówno w profilaktyce problemów zdrowotnych, jak i w trakcie fizjoterapii po urazach kręgosłupa czy przeciążeniach stawów, związanych m.in. z nadwagą. Wiąże się to oczywiście z faktem, że na ciało zanurzone w wodzie działa siła wyporu, co sprawia, że czujemy się lżejsi i mniej się męczymy, mimo że nasze mięśnie w ruchu pracują tak samo intensywnie, jak podczas wysiłku „na lądzie”. Nic więc dziwnego, że pływanie to jedna z najchętniej podejmowanych aktywności sportowych w procesie odchudzania – jako szczególnie przyjazna osobom z nadwagą i otyłością, ale także np. kobietom w ciąży dbającym o zachowanie optymalnej masy ciała.

To, ile kalorii spalimy podczas treningu na basenie, zależy w zasadzie od czterech czynników: masy ciała, czasu treningu, tempa oraz stylu pływania, który preferujemy. Naukowcy z American College of Sports Medicine obliczyli nawet dokładne wartości zużytych kcal podczas godzinnego wysiłku, uwzględniając tempo pływania oraz masę ciała pływających.

Okazuje się, że:

  • osoba o wadze ok. 60 kg, pływając stylem dowolnym, spala ok. 400-600 kcal (w zależności od tempa);
  • osoba ważąca ponad 90 kg traci ok. 650 kcal przy wolniejszym tempie w stylu dowolnym i aż 900, jeśli porusza się szybciej.

Wniosek? Im więcej ważysz, tym więcej kalorii spalasz, niezależnie od czasu poświęconego pływaniu. A w dodatku znacząco poprawiasz wydolność serca, pobudzasz metabolizm, ćwiczysz kondycję, rzeźbisz sylwetkę i jednocześnie relaksujesz się w wodzie – same przyjemności!