Jaka aktywność skutecznie redukuje stres?

Stres jest naturalną reakcją organizmu w sytuacji wywołującej silne odczucia emocjonalne. Jednak jego nadmiar i długotrwała obecność może doprowadzić do szeregu konsekwencji niebezpiecznych dla zdrowia. Co zatem zrobić, aby nie przegrać ze stresem w tej, z pozoru nierównej, walce? Odpowiedź jest zaskakująca prosta, a remedium wyjątkowo łatwe do wcielenia w życie – postawić na sport.

Co z nami robi stres?

Znasz to obezwładniające uczucie bezradności, chęci ucieczki i przerażenia, które bierze górę nad racjonalnym myśleniem i działaniem? Jest to naturalna odpowiedź organizmu w sytuacji kontaktu z silnym stresorem, a fizjologiczne reakcje organizmu, takie jak: przyśpieszone tętno, oddech, wzmożona potliwość i akcja serca to konsekwencje w odpowiedzi na kortyzol, tzw. hormon stresu, który oddziałuje na układ współczulny i oś HPA, obejmującą przysadkę mózgową, podwzgórze i nadnercza.

O ile krótkotrwały stres nie jest dla nas groźny, o tyle długotrwały, tzw. chroniczny stres, prowadzi do uczucia lęku, zaburzeń snu i odżywiania, a w dalszej konsekwencji znacząco zwiększa ryzyko wystąpienia szeregu chorób psychosomatycznych.