Siłownia kojarzy Ci się z miejscem przesiąkniętym testosteronem i duchem rywalizacji na sztangi? Nic  bardziej mylnego! Nowoczesne siłownie to miejsca przyjazne dla każdego, kto przy pomocy regularnego treningu chce pracować nad wymarzoną sylwetką i siłą, także charakteru. Co musisz wiedzieć, zanim wybierzesz się na siłownię po raz pierwszy?

Trening siłowy – dlaczego warto spróbować?

Wbrew temu, co sugeruje nazwa, przygody z siłownią wcale nie musimy zaczynać od treningów ze sztangą. Większość miejsc, które znajdziesz w wyszukiwarce obiektów dostępnych z MultiSport, to kluby fitness oferujące zaplecze zarówno do ćwiczeń z dużym obciążeniem, jak i ćwiczeń siłowych oraz aerobowych na maszynach.

Na dobrej siłowni znajdziesz wyraźnie wydzielone strefy treningowe:

  • sekcję maszyn aerobowych, takich jak bieżnia, stepper czy rower stacjonarny i eliptyczny oraz przyrządów siłowych, jak tzw. motyl, suwnica na nogi czy ławka do brzuszków;
  • sekcję wolnych ciężarów z typowymi akcesoriami sprzyjającymi budowaniu masy mięśniowej, jak różnego typu hantle, sztangi, wyciągi czy odważniki kettlebell.  

Czym – poza wyposażeniem oczywiście – różnią się te sekcje z punktu widzenia osoby debiutującej na siłowni? Kluczowe znaczenie ma rodzaj treningu, do jakiego są przeznaczone.

Sekcja maszyn aerobowych

Osoba początkująca bez wątpienia powinna zacząć od sekcji maszyn, i to z co najmniej dwóch powodów. Po pierwsze, umożliwiają one trening aerobowy, który poprzez dotlenienie tkanek znacząco poprawia ogólną wydolność organizmu, niezbędną do wykonywania złożonych ćwiczeń w dalszej perspektywie treningowej. Po drugie – przyrządy siłowe, na których pracujemy nad poszczególnymi partiami mięśni, ściśle określają pole wykonywanych ruchów, co minimalizuje ryzyko kontuzji związanych z nieprawidłowym obciążeniem mięśni. Przy maszynach znajdziemy też zazwyczaj dokładne instrukcje ćwiczeń pomocne w przypadku, gdy nie możemy akurat zasięgnąć porady trenera.