Naukowcy są zgodni co do tego, że aktywność fizyczna zbawiennie wpływa na funkcje poznawcze mózgu niezależnie od wieku, a problemom z koncentracją, pamięcią czy przyswajaniem wiedzy można stawić czoła, regularnie „wietrząc głowę”. Co to znaczy w praktyce i jakie ćwiczenia pomagają uwolnić umysłowy potencjał?

Aktywność fizyczna dla mózgu: skoncentruj się na regularności

Żeby tak mądrze zacząć… czy wiesz, że rolę aktywności fizycznej i sportu w procesie rozwoju człowieka doceniali już starożytni filozofowie? Platon na przykład był czynnym gimnastykiem i zapaśnikiem, który w swoim najsłynniejszym dziele zaprezentował m.in. taki pogląd, że ludziom nieumiejącym pływać nie należy powierzać stanowisk państwowych, podobnie jak tym, którzy nie potrafią czytać… 😊

Współczesne badania naukowe jednoznacznie wskazują, że sprawność umysłowa zależy nie tylko od trenowania mózgu w tradycyjnym rozumieniu (np. w formie rozwiązywania zagadek logicznych czy łamigłówek), ale też od codziennej porcji ruchu. Po pierwsze, to kwestia lepszego ukrwienia – jak wiadomo, ruch aktywizuje nasz układ krążenia, co sprawia, że także do mózgu dociera więcej tlenu i substancji odżywczych. W dobrze odżywionym mózgu zachodzą zmiany strukturalne – czyli powiększa się tzw. istota szara w korze czołowej i skroniowej – oraz funkcjonalne, polegające na sprawniejszym przekazywaniu sygnałów między komórkami oraz poszczególnymi obszarami mózgu. To z kolei wpływa na procesy poznawcze, jak zapamiętywanie, myślenie abstrakcyjne i kreatywne, selekcjonowanie informacji czy koncentracja uwagi.