Myśląc o wpływie ćwiczeń na funkcjonowanie poszczególnych organów wewnętrznych, jelito przychodzi na myśl raczej… na końcu 😊 Jego zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie kojarzy nam się głównie z dietą, przez co często nie doceniamy wpływu aktywności fizycznej na zdrowie jelit. Tymczasem Twoje regularne treningi mogą im ulżyć w codziennej ciężkiej pracy! Jakie „ćwiczenia na trawienie” możesz robić z kartą MultiSport?  

 

Ruch jako część profilaktyki dolegliwości i chorób jelitowych

Dolegliwości trawienne zna chyba każdy z nas – napięcie i bolesność brzucha, zaparcia czy uczucie ciężkości mogą utrudnić nam codzienne funkcjonowanie, nie mówiąc już o wyjściu na ulubiony trening. Warto zatem zatroszczyć się o to, by zdarzały nam się jak najrzadziej, dbając nie tylko o dobrze zbilansowaną dietę, ale też o stałą porcję ruchu. Jak dobrze wiesz, aktywność fizyczna jest kluczowa dla funkcjonowania mięśni szkieletowych, czyli mięśni poprzecznie prążkowanych, które pracują zależnie od naszej woli. Jednak badania naukowe wskazują też na pozytywny wpływ ruchu na sprawność mięśniową mięśni gładkich, czyli – pracujących niezależnie od naszej świadomości – mięśni układu oddechowego czy trawienno-wydalniczego. Regularne treningi, zwłaszcza średnio obciążające ćwiczenia wytrzymałościowe, pomagają w pobudzeniu do pracy jelita grubego i normowaniu perystaltyki (motoryki) jelit dzięki ułatwieniu tzw. pasażu jelitowego. Uprawianie sportu jest więc istotnym elementem profilaktyki nie tylko dolegliwości jelitowych, ale nawet poważnych chorób układu trawiennego, jak nowotwory jelita grubego czy choroba wrzodowa dwunastnicy.