W naszym organizmie występuje około pół tysiąca mięśni – odpowiadają one nie tylko naszą mobilność, ale też pełnią kluczową rolę w przebiegu podstawowych procesów życiowych, jak oddychanie czy trawienie. Kiedy uprawiasz sport, „uczysz” swoje mięśnie optymalnego gospodarowania energią i wspierasz utrzymanie ich prawidłowej długości i elastyczności. Znajdź więc siłę na regularne treningi! 

Jak aktywność fizyczna wpływa na pracę mięśni?

Każdy mięsień w naszym ciele zbudowany jest z włókien mięśniowych – miofibryli, przypominających nitki utkane z komórek białkowych (nazywanych miocytami), które mają zdolność kurczenia. Może zabrzmi to paradoksalnie, ale celem wysiłku fizycznego jest w zasadzie… uszkodzenie włókien mięśniowych. Intensywne kurczenie się mięśni powoduje mikrouszkodzenia komórek białkowych, co z kolei jest kluczowe w procesie uwolnienia płynącej z nich energii. Uszkadzanie włókien stymuluje proces regeneracji komórek, niezbędny do budowania masy i siły mięśniowej.

Warto wiedzieć, że nasze mięśnie zbudowane są z dwóch rodzajów włókien:

  • wolnokurczliwych, które aktywują się podczas intensywnego, ale długiego wysiłku np. biegu;
  • szybkokurczliwych, które odpowiadają za dynamiczną aktywność np. podnoszenie ciężarów.   

Proporcje typów włókien w mięśniach zależą od naszych predyspozycji genetycznych, dlatego jedni pewniej czują się w sportach siłowych, podczas gdy inni osiągają lepsze rezultaty w treningach wytrzymałościowych.