Zorganizuj się
na lato!

Pięć kroków do zapanowania nad wakacyjnym chaosem.

Latem wyjątkowo trudno jest się skoncentrować na pracy czy nauce – raz po raz rzucamy tęskne spojrzenia za okno, usiłując pozałatwiać wszystkie ważne sprawy przed wyjazdem,
a inne przygotować „na zapas”. Spróbuj przeanalizować, w których obszarach jesteś najbardziej zdezorganizowany/a, masz najwięcej zaległości, które najbardziej Cię przytłaczają – a następnie rozpraw się z nimi! Przedstawię Ci dziś pięć kroków pomagających zapanować nad wakacyjnym chaosem.

KROK 1: Przeanalizuj sytuację

Usiądź na spokojnie z kartką papieru i długopisem i spisz wszystko, co Ci chodzi po głowie. Zanotuj to, co musisz zrobić, rzeczy, o których nie możesz zapomnieć, i sprawy, o których wiecznie zapominasz. Pisz kolejno, nie analizuj ich jeszcze teraz ani nie porządkuj. Spróbuj wszystko to, co sprawia, że czujesz się przytłoczony/a, przenieść na papier. Zrób sobie takie „oczyszczanie głowy”, a gdy skończysz – dokładnie przeanalizuj sytuację. Sprawdź, jakie masz obowiązki i co się dzieje w poszczególnych obszarach Twojego życia.

KROK 2: Zastanów się czym CHCESZ, a czym MUSISZ się zajmować tego lata

Pozycje na Twojej liście to najprawdopodobniej w większości te wszystkie rzeczy, które MUSISZ. Zastanów się jednak, czy właśnie tym chcesz się zajmować tego lata. Jeśli nie – sporządź sobie osobną listę.

KROK 3: Zrób miejsce na to, czym CHCESZ się zająć

Zastanawiałeś/aś się kiedyś, jak inni to robią, że zawsze znajdują czas na wszystko? To prostsze niż może się wydawać. W pierwszej kolejności musisz wiedzieć co TO jest,
a w drugiej – musisz sobie na TO zrobić miejsce. W jaki sposób? Na przykład zrezygnować z czegoś, oddelegować coś/ zlecić komuś lub zautomatyzować. A czasami wystarczy tylko uprościć!

KROK 4: Uporaj się ze wszystkim, co musisz zrobić jak najszybciej, aby zająć się tym, na co zwyczajnie masz ochotę!

Po co zajmować się „tym co trzeba" dłużej niż to aktualnie koniecznie? Zgodnie z Prawem Parkinsona nasza praca rozszerza się tak, aby wypełnić czas dostępny/ przeznaczony na jej wykonanie. Może więc spróbuj sobie ustalić krótszy deadline i sprawdź, czy coś, w czym masz doświadczenie, możesz zrobić szybciej niż do tej pory.

Warto pamiętać też o koszcie, który niesie ze sobą zmiana kontekstu. Każda zmiana kontekstu (np. w ciągu dnia pracy, gdy zajmujemy się kilkoma zupełnie różnymi projektami równocześnie) zabiera nam około 20% czasu. Jak temu zapobiec? Grupując zadania i pracując w skupieniu.

Zainteresuj się planowaniem w blokach czasowych i techniką Pomodoro. Polega ona na pracy w maksymalnym skupieniu w 25-minutowych odcinkach czasowych, po których następuje 5 minut przerwy. Po czterech takich „okresach Pomodoro” czas na dłuższą, min. 15-minutową przerwę.

Całkowite odcięcie się od rozpraszaczy i skupienie na jednym zadaniu przez określony czas niezwykle pozytywnie wpływa na naszą wydajność!

KROK 5: Dąż do równowagi i nie przeginaj
w żadną stronę

Równowaga przydaje się w absolutnie każdym obszarze życia. Miej na uwadze, czy Twoje działania sprzyjają Twoim celom, czy wprost przeciwnie. Jeśli nie – staraj się te niekorzystne działania odpowiednio zbilansować.

Tak jak nieprzespaną noc trzeba odespać, tak folgowanie sobie z dietą na wakacyjnym wyjeździe trzeba zbilansować np. zwiększoną ilością codziennego ruchu, a okresy, w których poświęcaliśmy się wyłącznie pracy, zrównoważyć czasem spędzonym z bliskimi.

Mam nadzieję, że te pięć kroków pomoże Ci w „ogarnięciu” Twojej wakacyjnej rzeczywistości. Powodzenia!

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się więcej