Istnieje witamina, której niedobory prowadzą do powstania krzywicy wśród dzieci, a u osób dorosłych do wystąpienia osteoporozy. To nie wszystko. Jej niedobór powoduje także nowotwory, choroby układu krwionośnego, cukrzycę typu I i II, nadciśnienie tętnicze oraz niektóre schorzenia neurologiczne i psychiatryczne.

Brzmi jak klasyczny straszak mający zmotywować do dbania o zdrowie, prawda? Niestety, statystyka nie pozostawia złudzeń. Jeśli niedobór tej witaminy dotyka 50-80% populacji ludzkiej (a 65% w przypadku populacji polskiej), to jest to nasza wspólna sprawa.

Poświęć 5 minut na poznanie najważniejszych informacji o witaminie D oraz dobranie odpowiedniej suplementacji dla siebie i Twojej rodziny.

Źródła witaminy D3

 

Część potrzebnej nam witaminy D3 powstaje w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Okazuje się jednak, że w naszym klimacie nawet wysoka synteza skórna w okresie letnim, nie wystarcza, byśmy utrzymywali prawidłowy poziom witaminy D3 przez cały rok. Sprawa komplikuje się tym bardziej, że skóra pokryta kremem z filtrem, nie produkuje witaminy D3.

Witaminę D3 znajdziesz również w węgorzu, śledziach, łososiu, makreli, tuńczyku, sardynkach i (nieco mniej) w żółtku jaja kurzego. Jej śladowe ilości znajdują się również w nabiale, jednak nadal jest jej zbyt mało, by można było łatwo pokryć zapotrzebowanie na witaminę D3 dietą.

Pamiętaj, by suplementy witaminowe przyjmować wraz z posiłkiem zawierającym tłuszcz, aby zapewnić jak najlepszą wchłanialność.

Czy każdy powinien suplementować witaminę D?

Powinniśmy suplementować witaminę D3 od października do kwietnia lub nawet przez cały rok, jeśli na słońcu smarujemy się kremem z filtrem albo zakrywamy ciało. Osoby powyżej 50. roku życia powinny łączyć suplementację witaminy D3 z witaminą K2, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia osteoporozy oraz chorób układu krążenia.

Jak sprawdzić czy masz niedobór witaminy D?

Z dużym prawdopodobieństwem możesz założyć, że masz niedobór witaminy D – aż 65% Polaków jest dotkniętych tym problemem.

Jeśli jednak chcesz mieć pewność, udaj się do laboratorium diagnostycznego, gdzie zbadasz poziom 25(OH)D (25-hydroksy-witamina D).

STAN

STĘŻENIE kalcydiolu - 25(OH)

Deficyt witaminy D

< 20 ng/ml (< 50 nmol/l)

Suboptymalne zaopatrzenie w witaminę D

20-30 ng/ml (50-75 nmol/l)

Docelowe stężenie witaminy D

30-50 ng/ml (17-125 nmol/l)

 

By wyrównać poziom witaminy D3 w organizmie, potrzebujesz około 3 miesięcy. Skonsultuj się z lekarzem, który pomoże dobrać Ci odpowiednią dawkę. Po zakończeniu suplementacji wyrównującej niedobór, możesz kontynuować suplementację profilaktycznie.

 

Monika Ciesielska

Dietetyk, autorka kursu „Korepetycje z odchudzania”, blogerka. Na www.drlifestyle.pl promuje zdrowe podejście do zdrowego stylu życia oraz ideę pozytywnego odchudzania bez zakazów i nakazów.

Phone

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się więcej