W podróży pomyśl o… kręgosłupie!

Urlopy w pracy i zakończenie szkoły skutecznie motywują do podróżowania i odkrywania nowych miejsc. Z drugiej strony chyba nikt nie przepada za spędzaniem kilkunastu godzin w niewygodnym samolocie czy na mało komfortowym fotelu w samochodzie.

W takich momentach warto pomyśleć również o swoim zdrowiu i zabezpieczyć kręgosłup przed niekorzystnym wpływem środków lokomocji. Jak to zrobić? Poniżej znajdziesz kilka przydatnych rozwiązań.

Jak podróż wpływa na kręgosłup?

 

Na pewno zdajesz sobie sprawę z faktu, że długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej ma niekorzystny wpływ na Twój kręgosłup. Nacisk na krążki międzykręgowe podczas siedzenia jest zdecydowanie większy, niż np. w czasie chodzenia czy stania. Taka sytuacja może doprowadzić do trwałego uszkodzenia dysków, co często wiąże się z pojawieniem się dolegliwości bólowych kręgosłupa.

Jak temu zaradzić podczas długotrwałej podróży i wymuszonej pozycji siedzącej? Przede wszystkim z góry zaplanuj, jaki środek lokomocji wybierasz, bo od tego zależeć będą możliwości ochrony kręgosłupa.

Samochód – najtrudniejszy test dla Twoich pleców

 

Samochód to nadal najczęściej wybierany środek lokomocji. Niestety – również najgorszy dla Twojego kręgosłupa. Kilkugodzinne trasy bez możliwości zmiany pozycji podczas jazdy często kończą się uporczywym bólem.

Pamiętaj więc, by podczas jazdy:

  1. Ustawić fotel prawie pionowo i –  jeśli to możliwe – wypchnąć podparcie lędźwiowe w dolnej części kręgosłupa.
  2. Wsunąć się głęboko w siedzenie i starać się utrzymać plecy podparte na całej długości.
  3. Założyć sobie również trochę więcej czasu w planie podróży.

Co godzinę zrób przynajmniej dziesięciominutową przerwę na „rozprostowanie” kręgosłupa i krótki spacer. Dzięki temu poprawisz ukrwienie okolicy pleców i dasz krążkom międzykręgowym chwilę odpoczynku.

Długa trasa? Wybierz pociąg lub samolot

Jeśli chodzi o wygodę podróżowania to dwa powyższe środki lokomocji nie mają sobie równych. Są szybkie, komfortowe i pozwalają na częstą zmianę pozycji.

Pociąg jest najlepszym rozwiązaniem dla Twojego kręgosłupa ze względu na możliwość swobodnego przemieszczania się, a czasem nawet wykonania prostych ćwiczeń rozluźniających ciało w czasie kilkugodzinnej podróży.

Samolot jest oczywiście rozwiązaniem podobnym, choć dużo szybszym i na większe odległości. Niestety, nie zawsze możesz w nim swobodnie wstać i wyprostować ciało. W przypadku długich lotów pamiętaj o zabraniu dodatkowej poduszki lub wałka, który możesz wsunąć między siedzenie, a dolną część kręgosłupa. Dzięki temu utrzymasz fizjologiczną lordozę lędźwiową, odciążysz częściowo dyski i więzadła tej okolicy.

Jeśli lubisz spać w czasie podróży to, niezależnie od środka lokomocji, nie zapominaj o poduszce w kształcie banana, dzięki której zabezpieczysz również kręgosłup szyjny przed długotrwałym, nieprawidłowym ustawieniem w czasie drzemki.

 

Podróż to nie tylko transport mechaniczny!

 

Dla osób aktywnych podróż to nie tylko jazda samochodem czy pociągiem. To również długie trasy pokonywane na rowerze czy piesze wędrówki po górach z plecakiem. W takich przypadkach pamiętaj, aby sprzęt na którym jeździsz zawsze był prawidłowo dopasowany do Twojej sylwetki (dobrze dobrany rozmiar roweru, prawidłowy „bike fitting”), a plecak, który nosisz przez wiele godzin, posiadał dodatkowe zapięcia na miednicy i klatce piersiowej.

W ten sposób oszczędzisz sobie niepotrzebnych dolegliwości bólowych, a każda Twoja podróż będzie Ci się kojarzyć tylko z niesamowitymi miejscami i widokami zapierającymi dech w piersiach. I tego Ci życzę!

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się więcej