Urlop – ćwiczyć czy odpocząć?

Czy urlop od pracy powinien być urlopem od sportu? Nie wiedzą tego nie tylko najstarsi górale, ale też ja – dietetyk pisząca ten artykuł. Zaryzykuję stwierdzenie, że jesteś jedyną osobą na świecie, która wie, czy przerwa od treningów w trakcie urlopu to dobry pomysł. Spróbuję pomóc Ci w podjęciu decyzji, przywołując kilka faktów.

Tak! Treningi na wakacjach mają swój urok

Zachwycające trasy biegowe, siłownia z widokiem na morze, joga na plaży, crossfit w plenerze – nowa lokalizacja stwarza możliwość zyskania nowych doznań w trakcie dobrze znanych treningów. Treningi w wakacyjnej lokalizacji mogą okazać się zastrzykiem motywacji na kolejne miesiące.

Nie! Regeneracja to element planu treningowego

Im bardziej intensywny plan treningowy, tym większe znaczenie dla jego efektywności ma regeneracja. Kształtowanie sylwetki, budowanie wytrzymałości i sprawności pozornie mają miejsce tylko w trakcie treningów. W praktyce przemiany biochemiczne wywołane aktywnością dzieją się ciągle – nawet w trakcie snu i w dni beztreningowe. Podczas roztrenowania – bo tak nazywa się świadoma przerwa w obciążających treningach – zachodzi regeneracja organizmu. Wakacje mogą być idealnym czasem na przerwę.

Tak! Im więcej chcesz jeść, tym więcej się ruszaj

Gastroturystom polecam urozmaicić wakacyjny plan treningowy. Oprócz uprawiania ulubionego sportu, jakim jest machanie widelcem w kolejnych restauracjach, warto zadbać o dodatkową aktywność fizyczną w trakcie urlopu. Jeśli zamierzasz jeść znacznie więcej niż na co dzień,
a jednocześnie utrzymać stałą wagę – ruch jest niezbędny.

Nie! Bądź ze sobą szczery/a

Jeśli przez ostatnie pół roku widziałeś/aś siłownię jedynie na Instagramie, nie musisz jechać do hotelu z precyzyjnie ułożonym planem treningowym. Nagłe zwiększenie aktywności nie sprzyja relaksowi
i regeneracji, po które wyjeżdżamy na urlop.
Zakwasy utrzymujące się przez kilka dni mogą skutecznie zniechęcić Cię do podejmowania spontanicznych aktywności, które
w całokształcie przyniosłyby więcej pożytku niż jeden ciężki trening.

Tak! Aktywność można realizować na różne sposoby

Pamiętaj, że aktywność fizyczna to nie tylko trening. Masz do wyboru znacznie więcej niż:
a) katorżnicze treningi rano i wieczorem i b) leżenie plackiem przez dwa tygodnie. W trakcie urlopu możesz przecież:

  • uprawiać trekking,
  • pływać i świetnie bawić się w lokalnych aquaparkach,
  • spacerować – spacery na miejskich wakacjach nie tylko zwiększają całodniowy wydatek energetyczny, ale również zmniejszają wydatek budżetowy. Mniejsze koszty komunikacji miejskiej czy taksówek to więcej pieniędzy na pyszne jedzenie!
  • tańczyć,
  • chodzić tam, gdzie większości turystów nie chce się iść – bezludne miejscówki gratis!

Wybór należy od Ciebie. To tylko 4% całego roku

Założyłam optymistycznie, że Twój urlop potrwa 14 dni –  wówczas stanowiłby niespełna 4% roku. To zbyt krótki okres, by mógł rzutować na Twoją całoroczną formę. Na wakacjach ćwiczyć czy odpocząć? Rezygnując z treningów, nabierzesz sił na dalszą pracę. Trenując
w wyjątkowych okolicznościach przyrody, możesz zyskać nieznaną wcześniej motywację. Skoro każdy wybór jest dobry, wybierz to, co najlepsze dla Ciebie, Twojej głowy i ciała.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się więcej