Trening brzucha – co musisz wiedzieć?

 

Poprawa wyglądu brzucha jest marzeniem większości osób rozpoczynających aktywność fizyczną, ćwiczących regularnie, w każdym wieku i niezależnie od płci. Droga do tego celu jest jednak pełna pułapek i trudności, dlatego poniżej wyjaśnię Ci, co może Ci grozić i na co zwrócić uwagę w treningu brzucha.

 

Znajdź równowagę

Zacznijmy od anatomii. Mięśnie brzucha tworzą przednią, tylną i boczne ściany brzucha. Z przodu leżą mięśnie: prosty, poprzeczny i piramidowy oraz skośny wewnętrzny i zewnętrzny. Z tyłu znajduje się mięsień czworoboczny lędźwi. 

Wszystkie mięśnie muszą ze sobą współpracować, a ich tonus powinien być zrównoważony, by sprawnie zachodziły procesy oddychania, trawienia, stabilizacji tułowia.

 

Ćwicz mięśnie głębokie

Ruch skłonu do przodu bardzo mocno zwiększa ciśnienie w jamie brzucha. Pojawia się duże obciążenie na dno miednicy. Jeśli byłaś w ciąży, robiąc brzuszki ryzykujesz osłabienie mięśni dna miednicy, co może prowadzić do nietrzymania moczu lub gazów, hemoroidów, a nawet zaburzenia funkcji seksualnych. Brzuszki mogą też u niektórych osób powodować dolegliwości bólowe kręgosłupa w odcinku lędźwiowym i szyjnym. 

 Za szczupły wygląd brzucha odpowiadają mięśnie głębokie.Pracują nawet, gdy stoisz lub robisz przysiad.

Płaski brzuch pomogą Ci osiągnąć właściwe ustawienie miednicy i żeber oraz właściwy, dolnożebrowy tor oddychania. Do tego dołóż ruch kończyn, obciążenie, zmniejsz stabilność (np. stań na jednej nodze), na wydechu podciągnij dno miednicy i zobacz, jak dolna część brzucha się chowa. Tak – wydolne dno miednicy w dużej mierze wpływa na wygląd brzucha.

 

Zadbaj o przeponę

 Nie ćwicz brzucha, wciągając pępek! Aktywujesz wtedy za bardzo mięsień poprzeczny brzucha, co powoduje zaburzenie pracy innych mięśni brzucha czy grzbietu. Zmniejsza się zakres pracy przepony i przeważa górnożebrowy tor oddychania. Ograniczenie pracy przepony to gorsze trawienie, gorsza stabilizacja tułowia, osłabienie pracy dna miednicy, zmniejszenie wydolności tlenowej i gorsze wyniki sportowe.

Pamiętaj – brzuch nie jest płaski!

Brzuch kobiety nie jest anatomicznie płaski. Fizjologicznie w dolnej części brzucha znajduje się poduszeczka tłuszczu. To normalne, że trochę tkanki tłuszczowej pokrywa biodra, brzuch lub uda (chociaż jej rozkład zależy od typu sylwetki). Musi tam być ze względu na pełnione funkcje, a właśnie to, że odpowiada za tyle procesów, powoduje, że jej nadmiar wpływa na zaburzenie metabolizmu, pracę narządów. Marząc o pięknym brzuchu, dbajmy o dietę i ruch, a ćwiczenia róbmy tak, by sobie nie zaszkodzić.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się więcej