Jak wytrwać
w zdrowych nawykach dłużej
niż miesiąc?

Poznaj 10 sposobów!

Jako dietetyk bardzo dobrze zdaję sobie sprawę z tego, że filary diety, która zapewni nam zdrowe i długie życie, są dziecinnie proste i kojarzy je większość osób. Niestety – często nawet najprostsze zasady są trudne do zastosowania, bo koncentrują się wokół codziennej praktyki. Natomiast – wbrew powszechnej opinii – nasz problem z praktyką nie wiąże się ze słabością charakteru, ale najczęściej z nieumiejętnym wdrażaniem zdrowych nawyków.

Nawyki związane z dietą czy aktywnością fizyczną to nic innego jak zbiór wielu umiejętności (umiejętność gotowania na małej ilości tłuszczu, umiejętność smacznego przyrządzania warzyw, umiejętność planowania…). Stawiając sobie cel: „w tym miesiącu będę jeść zdrowo”, wymagamy od siebie wdrożenia całego wachlarza zmian na raz – i to najczęściej bez żadnej tolerancji na pomyłki i niewypały.

Poznaj 10 porad, które pomogą Ci w systematycznej pracy nad zdrowszym i bardziej intuicyjnym jedzeniem:

1. Skończ z ogólnikami

Wypunktuj wszystkie elementy swojego stylu życia, które według Ciebie wymagają zmiany. Nie używaj ogólników i zawsze zaczynaj od najważniejszych problemów. Na przykład, jeśli w ogóle nie jesz regularnie i stołujesz się głównie na mieście, Twoim największym problemem nie będzie za mała ilość wypijanej wody czy pomijanie warzyw zielonolistnych w diecie.

2. Wybierz 2–3 konkretne cele

Postaraj się wybrać maksymalnie jeden wymagający i trudny cel (np. wprowadzenie trzech głównych posiłków, przygotowywanie lunchów do pracy…) i jeden lub dwa łatwiejsze (np. codzienna suplementacja witaminy D).

3. Zajrzyj w kalendarz

Zastanów się, czy nadchodzący miesiąc będzie sprzyjał wdrażaniu wybranych zmian. Zbliżający się remont czy okresowa nawałnica obowiązków w pracy mogą nie być dobrym inkubatorem dla Twoich świeżych i niezakorzenionych nawyków.

4. Ustal proste zasady

Żeby być zadowolonym ze swojej pracy, trzeba mieć możliwość oceny postępów. Ustal pułap zrealizowania nowego nawyku, który będzie dla Ciebie satysfakcjonujący. Jeśli chcesz ćwiczyć regularnie, zacznij od dwóch treningów w tygodniu, a jeśli zależy Ci na tym, by jeść więcej warzyw, dorzucaj ich minimum dwie garście do każdego z trzech głównych posiłków.

5. Upewnij się, czy podołasz

Twój cel ma być ambitny, ale przede wszystkim realistyczny. Jeśli podskórnie czujesz, że nie dasz rady, zweryfikuj go i obniż poprzeczkę.

6. Monitoruj postępy

Jest to kluczowy etap, który pozwoli zobaczyć czarno na białym, jak wychodzi Ci realizowanie postawionych sobie celów. Możesz oznaczać symbolami lub kolorami w kalendarzu każdy dzień, w którym udało się osiągnąć cel, lub ściągnąć aplikację do śledzenia nawyków.

7. Nie bój się uczyć na błędach

Nie denerwuj się, jeśli coś ci nie wyjdzie, ale postaraj się wyciągać wnioski. Nauka zdrowych nawyków w praktyce jest nauką na błędach.

8. Podsumuj swoje postępy

Jeśli po miesiącu nadal nie udało Ci się zrealizować któregoś celu, zastanów się, dlaczego tak było. Odpowiedź „bo jestem do kitu” nie jest odpowiedzią. Jeśli cel był zbyt ambitny, zweryfikuj go tak, żeby był bardziej realistyczny.

9. Postaw sobie cele na kolejny miesiąc

Pięknem i przekleństwem dietetyki jest to, że aspektów do pracy w obrębie jedzenia raczej nigdy nie zabraknie.

10. Doceniaj nawet małe postępy

Warto być dla siebie wyrozumiałym i nagradzać się nawet za pojedyncze, pozytywne kroczki. Ostatecznie to te małe, ale mądre zwycięstwa dają trwały i spektakularny efekt.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się więcej