Ciężki dzień, intensywny trening, stresująca praca… Szukając odprężenia i relaksu, coraz częściej decydujemy się na skorzystanie z sauny. Co daje nam kąpiel cieplna? Czy jest zdrowa i kto może z niej korzystać?

Uważaj, bo się zmęczysz!

 

Czy wiesz, że efekt działania sauny porównuje się do tego, jak reagujemy na wysiłek fizyczny? Wysoka temperatura powoduje powolne podwyższenie temperatury ciała, zaczynamy intensywniej się pocić, a tempo bicia serca może się zwiększyć nawet do 160 uderzeń na minutę.

Jeżeli chcesz skorzystać z sauny bezpośrednio po treningu na sali fitness czy siłowni, ryzykujesz przeciążenie organizmu, narażając się tym samym na dodatkowe niebezpieczeństwa: skrajne odwodnienie, omdlenia czy zaburzenia pracy serca.  Bezpieczniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z uroków sauny w dniu przeznaczonym na odpoczynek lub chociaż parę godzin po treningu. Pamiętaj, że sauna przed treningiem również nie jest wskazana – odwodnienie negatywnie wpływa na naszą wydolność, już utrata 2% wagi zmniejsza zdolność do ćwiczeń.

 

Prawda czy fałsz?

 

Wokół korzystania z sauny narosło wiele mitów. Zanim więc zdecydujesz się na kąpiel cieplną, sprawdź, czy te najpopularniejsze mają coś wspólnego z rzeczywistością.

√ Z sauny nie mogą korzystać osoby z chorobą wieńcową.

Fałsz! Większość osób z ustabilizowaną chorobą wieńcową, dobrze toleruje kąpiel cieplną. Pamiętajmy jednak, że badania wciąż trwają, dlatego osoby z niewydolnością serca powinny wcześniej skonsultować się z lekarzem i nie korzystać z sauny na własną rękę.

 

 

  Dzieci nie mogą korzystać z sauny.

Fałsz! W Finlandii dzieci często korzystają z sauny, jednak zawsze odbywa się to pod opieką rodziców. Warunki kąpieli dostosowywane są indywidualnie do potrzeb najmłodszych – dzieci mają zwykle krótsze kąpiele w saunie i siedzą na najniższej ławeczce, gdzie panuje niższa temperatura.

  Do sauny tylko na trzeźwo.

Prawda! Picie alkoholu w czasie kąpieli w saunie może stworzyć poważne zagrożenia dla zdrowia i powinno być zabronione. Spożycie alkoholu zwiększa ryzyko niedociśnienia i omdleń, a także wiąże się z ryzykiem zaburzeń rytmu serca. Może również doprowadzić do nagłej śmierci z powodu hipertermii, zwłaszcza u osób z chorobą wieńcową.

Dlaczego warto?

Sprawdź, co możesz zyskać, regularnie odwiedzając saunę:

  • poprawi się krążenie i praca Twojego serca,
  • wzmocnisz odporność,
  • złagodzisz ból (jeśli cierpisz na reumatyzm)
  • zmniejszysz ryzyko demencji, choroby wieńcowej i Alzheimera,
  • po prostu szczęście! Pod wpływem ciepła komórki nerwowe wydzielają serotoninę – hormon szczęścia

 

Korzystaj, ale z głową

 

Jeżeli więc masz ochotę na wypróbowanie sauny – śmiało! Kluby fitness coraz częściej oferują kąpiele cieplne. Do wyboru masz saunę suchą (tzw. fińską),  mokrą lub w podczerwieni. Wybierz taką, która odpowiada Ci najbardziej i… spróbuj! Pamiętaj jednak, żeby przede wszystkim myśleć o swoim zdrowiu. Jeżeli poczujesz się źle, po prostu wyjdź z pomieszczenia – między odprężeniem a przeciążeniem organizmu może być cienka granica.


Korzystaliśmy z następujących publikacji:

http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,386367,sauna-moze-sie-okazac-dobra-dla-serca-i-nastroju.html

Guy SM Scoon, William G. Hopkins, Simon Mayhew, James D. Cotter; Effect of post-exercise sauna bathing on the endurance performance of competitive male runners; Journal of Science and Medicine in Sport (2007) 10, 259-262.

Minna L. Hannuksela, Samer Ellahham; Benefits and Risks of Sauna Bathing; American Journal of Medicine (2001) 1, 118-126, Volume 110.

Jakub Pawłowski, Katarzyna Maria Pawłowska, Rafał Bochyński; Sauna i jej znaczenie w treningu zdrowotnym człowieka; Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu (2015), 3, Tom 21, 282–288.

Phone

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując wizytę na stronie wyrażasz zgodę na postanowienia naszej Polityki odnośnie plików cookies. Dowiedz się więcej