Nowy rok – nowe postanowienia

Jak mądrze motywować się do zmiany?

Zanim zaczniesz zmianę stylu życia na zdrowszy, warto odpowiedzieć sobie na bardzo trudne pytanie: „Po co tak właściwie chcę coś zmienić?”.

Odpowiedz na pytanie „dlaczego”

Zastanów się, jakie korzyści odczuwasz w trakcie regularnych treningów i zdrowej diety. Ważne, żeby odnosić się do efektów „tu i teraz”. Szczuplejsza sylwetka pojawia się dopiero po czasie, a Twoim zadaniem jest znalezienie realnych korzyści, na które nie musisz długo czekać, na przykład:

  • lepsza jakość snu,
  • więcej energii na co dzień,
  • poprawa siły (na przykład mierzona liczbą powtórzeń czy progresji ciężaru/dystansu),
  • brak bólu brzucha,
  • wysoki poziom zadowolenia z siebie, gdy realizujesz założone postanowienia.

Wyobraź sobie, jakie efekty da regularne realizowanie założonego planu. Może to być:

  • dobra kondycja, która pozwoli na podejmowanie spontanicznych decyzji (na przykład gdy znajomi zaproponują wypad na kajaki, nie będziesz musiał wykręcać się w obawie, że nie dasz rady),
  • lepsza sylwetka,
  • sprawne ciało, z którym łatwiej będzie zrealizować część planów (na przykład podróżowanie staje się jeszcze ciekawsze, gdy Twoja sprawność i kondycja pozwolą na aktywne zwiedzanie, niedostępne dla osób prowadzących siedzący tryb życia).

Skup się na korzyściach, które sam odczuwasz, ruszając się więcej i jedząc zdrowiej. Pamiętaj, jaki nadrzędny cel przyświeca Twoim działaniom.

Stara, dobra samodyscyplina

Jako dietetyk bardzo często jestem pytana: „Gdzie szukać motywacji do podjęcia działania?”. Tymczasem tej motywacji wcale nie trzeba szukać. Jej najlepsze źródło mamy w sobie.

Jeśli zależy Ci na dokonaniu zmian w pewnych obszarach życia, nie możesz buntować się przeciwko konieczności… dokonania zmian.

Na początku drogi ku zdrowszemu stylowi życia tych zmian będzie całe mnóstwo. Nawet jeśli założysz realistyczny plan, dostosowany do Twoich możliwości, będzie Ci trudniej niż przed tym postanowieniem.

Wszystko co nowe i nieznane wymaga od nas dużego zaangażowania – pochłania czas, energię i zasoby psychiczne. Pojawiają się myśli krążące wokół jedzenia, planowanie treningów, konieczność większego skupienia na zakupach i wielu innych rzeczach, którymi dotychczas nie zaprzątałeś sobie głowy.

Właśnie dlatego, jeśli chcesz trwale zmienić styl życia, musisz postawić na budowanie samodyscypliny. Rutynowe powtarzanie tych samych czynności z czasem wymaga mniej siły i czasu. Dlaczego warto do tego dążyć? Ponieważ jeśli Twoje życie toczy się także poza kuchnią i salą treningową, nie uda Ci się wytrwać przy powziętym planie, gdy nie odciążysz swoich zasobów, korzystając z mocy samodyscypliny.

Motywacja + samodyscyplina = przepis na realizację długofalowego celu

Swego czasu w Internecie krążył cytat: Motywacja pozwala Ci zacząć, ale to nawyk pozwoli wytrwać. Zgadzam się z nim. Ale na podstawie samoobserwacji i pracy z pacjentami w poradni dietetycznej, pozwolę go sobie rozwinąć:

Motywacja pozwala Ci zacząć, nawyk pozwoli wytrwać, mądra motywacja nie pozwoli przestać.

Nie myl motywacji z „inspirowaniem się” – oglądanie płaskich brzuchów nie odchudzi Twojego. Szukaj pozytywnych bodźców w sobie, stosuj nagrody, które w danym momencie uznasz za atrakcyjne, ale nie oszukuj się. Niezależnie od tego, ilu dietetyków i trenerów będziesz obserwować w mediach społecznościowych, ile motywacyjnych video na YouTubie obejrzysz… nie zmieni się nic, dopóki Ty nie zmienisz niczego w swoim stylu życia.

Jeśli inspiracja skłania Cię do działania – korzystaj z niej. Ale daj sobie szansę przekonać się o potędze motywacji opartej na tym, co jest dla Ciebie naprawdę ważne.

Pamiętaj – najbardziej efektywną strategią jest łączenie rutyny i motywacji. Korzystanie z nawyków to najlepszy sposób na regularne praktykowanie czynności wpływających na poprawę zdrowia, sylwetki i samopoczucia. Jednak warto odwoływać się do sprawdzonych motywatorów, na wypadek gdyby okoliczności zniechęcały do praktykowania nawyku.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się więcej