Chód to najbardziej naturalna aktywność fizyczna człowieka. Już w wieku kilkunastu miesięcy uczysz się jej samodzielnie, aby wykorzystywać ją każdego kolejnego dnia do późnej starości. Chód to nie tylko sposób przemieszczania się. To przede wszystkim niezbędny ruch, dzięki któremu Twój organizm jest w stanie stale utrzymywać odpowiedni poziom zdrowia fizycznego.

Jednak chodzenie to nie tylko spacer po parku, czy piesza droga do pracy. To również rewelacyjny sport rekreacyjny, który może być początkiem budowania formy do innych, bardziej wymagających aktywności fizycznych. Tym bardziej, jeśli dodasz do niego trochę skandynawskiej finezji i dwa kije podobne do tych narciarskich.

Nordic Walking to znakomity sposób na rozpoczęcie budowania nawyku aktywności fizycznej dla ludzi w każdym wieku. Nawet tych najmłodszych.

Po co Ci kije do chodzenia?

 

Koncepcja Nordic Walking nie jest nowa. Sport ten został wymyślony już prawie 100 lat temu w Finlandii jako trening uzupełniający dla narciarzy biegowych po sezonie zimowym. Warto w tym miejscu przypomnieć, iż to właśnie narciarstwo biegowe jest jednym z najbardziej wymagających sportów wydolnościowych na świecie. Oznacza to, iż uprawiając Nordic Walking, możesz naprawdę zmęczyć organizm, jeśli tylko tego chcesz.

Dynamiczne chodzenie z kijami znakomicie angażuje dodatkowe mięśnie tułowia oraz kończyn górnych, wymusza mocniejszą pracę praktycznie wszystkich mięśni nóg, dając przy tym bardzo korzystne odciążenie dla stawów. Używanie tak banalnego sprzętu zdecydowanie korzystniej wpływa na ogólną wydolność oraz ilość spalanych kalorii w porównaniu do standardowych, pieszych wędrówek.

Wielką zaletą Nordic Walking jest również fakt, iż jest to sport, który w dużym stopniu przypomina naturalny chód. Dzięki temu jest on bardzo bezpieczny dla układu ruchu i praktycznie nie powoduje kontuzji. Jest świetnym wyborem nie tylko dla osób starszych, ale również dla osób dopiero rozpoczynających swoją przygodę z regularną aktywnością fizyczną, czy pacjentów wracających do niej po różnego rodzaju urazach. Dzięki dodatkowym kijom będziesz w stanie pokonać więcej kilometrów w szybszym tempie, używając do tego znacznie większej liczby mięśni. Same zalety, prawda?

Stawiając na pierwszym planie technikę, Nordic Walking również ma bardzo dużą zaletę: z uwagi na fakt, iż jest to bardzo naturalny ruch dla każdego człowieka, wstępną metodykę tego sportu można opanować już w ciągu kilku treningów z instruktorem lub z filmów instruktażowych. Napiszę nawet więcej! Dla mnie, jako fizjoterapeuty sama technika chodu nordyckiego ma zdecydowanie drugorzędne znaczenie. Tu ważniejszy jest aspekt psychologiczny i świetna motywacja do regularnej aktywności fizycznej. W takim razie, jak zacząć chodzić z kijami? Przede wszystkim zaznajomić się z prostą techniką chodu, zakupić niedrogi sprzęt, założyć wygodne buty i wyznaczyć trasę! To naprawdę bardzo proste.

Jak zacząć uprawianie Nordic Walking?

 

Aby każdy sport był od początku bezpieczny, najważniejsze jest opanowanie jego prawidłowej techniki. W przypadku aktywności bardzo trudnych trwa to czasem miesiącami i nierzadko prowadzi do zniechęcenia osoby trenującej. Nordic Walking jest sportem prostym, nie wymagającym ani wielkich nakładów finansowych w sprzęt (podstawowe kije można zakupić już poniżej 100 zł), ani długiej nauki prawidłowego ruchu. Oczywiście wygodne buty, czy lepszej jakości kije na pewno zwiększają komfort uprawiania skandynawskiej wersji chodzenia, jednak zdecydowanie nie są w nim priorytetem.

Nordic Walking również dla bardzo aktywnych

Czy chodzenie z kijami to tylko spokojna rekreacja? Absolutnie nie. Jak już wspomniałem, docelowo sport ten został przecież stworzony dla zawodowych narciarzy biegowych. Ma on świetne zastosowanie na przykład wśród biegaczy długodystansowych jako alternatywa dla monotonnych treningów z dużym kilometrażem. Dynamiczna wersja uprawiania Nordic Walking znakomicie buduje również ogólną wytrzymałość organizmu i angażuje dodatkowo mięśnie górnych partii ciała (kończyny górne, barki, klatka piersiowa, plecy), które w niewielkim stopniu pracują podczas biegów długich.

Nordyckie chodzenie z kijami jest także świetnym urozmaiceniem w przypadku sportowców zawodowych na etapie roztrenowania pomiędzy ważnymi zawodami. Jej spokojniejsza wersja nie przemęcza regenerującego się organizmu, jednak daje możliwość podtrzymania odpowiedniego poziomu aktywności i zapobiegania drastycznemu spadkowi formy. Oczywiście warto również pamiętać o pierwotnym sporcie, dla uzupełnienia którego wymyślono Nordic Walking. Ten rodzaj aktywności znakomicie sprawdza się jako alternatywa dla narciarzy biegowych podczas treningów po sezonie zimowym.

 

Podsumowanie

 

Skandynawskie urozmaicenie chodzenia z użyciem kijów to rewelacyjny sposób na bezpieczne, zdrowe uprawianie sportu nie tylko dla osób starszych, z którymi głównie jest utożsamiane w Polsce. To również świetna aktywność uzupełniająca inne dyscypliny nie tylko rekreacyjne, ale również zawodowe. Jest łatwa, tania i skuteczna, dzięki czemu stawiana jest przez fizjoterapeutów na bardzo wysokim miejscu wśród bezpiecznych sportów polecanych pacjentom. Warto spróbować Nordic Walking. To może być również Twój sposób na budowanie nawyku codziennej aktywności.

 

Piotr Piaskowski

Fizjoterapeuta, certyfikowany terapeuta manualny. Autor bloga „Fizjologika", poruszającego tematy nowoczesnej rehabilitacji ortopedycznej. Pasjonuje się leczeniem urazów stawu kolanowego, kręgosłupa oraz leczeniem kontuzji sportowych.

Phone

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka). Kontynuując wizytę na stronie wyrażasz zgodę na postanowienia naszej Polityki odnośnie plików cookies. Dowiedz się więcej