Najciekawsze sporty w sezonie zimowym. Jak podejść do nich z głową?

Sezon zimowy często kojarzy się z okresem zmniejszonej aktywności fizycznej. Czy słusznie? Dziś dowiesz się, jak wykorzystać zimę i „wyciągnąć” z niej wszystko co najlepsze! Na jakie sporty w szczególności warto zwrócić uwagę i przede wszystkim: jak się do tych sportów przygotować?

Narty. Najpopularniejsza aktywność zimowa!

Jeśli zima i sport to oczywiście w pierwszej kolejności królowe stoków na całym świecie: narty! To sport szalenie ciekawy i rozwijający, ale niestety również mocno kontuzjogenny. To właśnie „dzięki” nim gabinety fizjoterapeutyczne po sezonie zimowym są pełne pacjentów z urazami stawów kolanowych, złamaniami kończyn dolnych i górnych.

Pamiętaj, że bezpieczne narciarstwo to sport wymagający bardzo dobrej techniki jazdy, a także sporej wydolności i siły mięśniowej. Kilka tygodni przed wyjazdem w góry popracuj nad stabilizacją całego ciała, wzmocnij mięśnie tułowia i kończyn dolnych, a także postaraj się poprawić równowagę i koordynację. Nie zapominaj również o prawidłowym dopasowaniu sprzętu, na którym jeździsz. Dzięki takiemu minimalizowaniu ryzyka kontuzji Twoje szusowanie po stoku będzie bezpieczniejsze.

Snowboard, czyli nie zawsze na dwóch deskach.

Ten odwieczny rywal nart na trasach zjazdowych z roku na rok zdobywa coraz więcej zwolenników. W porównaniu do narciarstwa snowboard nie generuje jednak tylu kontuzji, ponieważ „uwiązanie” dwóch nóg do jednej deski ogranicza ruchy skrętne stawu kolanowego. Nie oznacza to jednak, że do jazdy na snowboardzie nie trzeba się przygotowywać.

Wytrzymałość mięśni nóg, poprawa stabilizacji oraz rotacji tułowia, a także pracy stawów kolanowych w pozycji lekkiego zgięcia to najważniejsze aspekty, na których warto skupić się w sezonie przygotowawczym do jazdy na desce. Dobrym pomysłem jest również stosowanie dodatkowych stabilizatorów nadgarstków, których złamania są najczęściej spotykanymi kontuzjami snowboardzistów w gabinetach fizjoterapeutycznych.

Narty biegowe. Idealny wybór dla Twojego serca.

„Biegówki”: tak potocznie nazywane są właśnie narty biegowe – to jedna z najlepszych aktywności fizycznych rozwijających wydolność Twojego układu oddechowego oraz wytrzymałość praktycznie wszystkich najważniejszych partii mięśniowych organizmu.

Pamiętaj jednak, że jest to sport wymagający, dlatego również warto się do niego przygotować technicznie. Nawet najlepsi światowi zawodnicy i zawodniczki nie są w stanie uniknąć w nim upadków, dlatego warto zminimalizować ryzyko kontuzji porządnym treningiem przygotowawczym i instruktarzem wykonanym przez doświadczonych specjalistów.

Łyżwy. Sztuka koordynacji i równowagi.

Nie każdy z nas ma możliwości oraz czas na grudniowy wypad w wysokie góry i szusowanie po stokach lub trasach narciarskich. W przypadku sportów zimowych nie wymagających dalekich podróży nie można zapomnieć o jeździe na łyżwach.

Mogę śmiało napisać, że łyżwy nie znają granicy wiekowej. Jest to aktywność dla najmłodszych, ich rodziców, a nawet dziadków. Nie są bardzo wymagające kondycyjnie, a samo poruszanie się po lodowisku znakomicie poprawia koordynację i równowagę. Oczywiście, niestabilne podłoże niesie za sobą większe ryzyko upadków, dlatego przed rozpoczęciem jazdy na łyżwach warto potrenować np. w sezonie letnim jazdę na rolkach, które można uznać za dobry wstęp do późniejszych wyczynów na lodowisku. Tu także dobrym pomysłem są dodatkowe ochraniacze na nadgarstki i kolana, czyli stawy które najczęściej cierpią przy upadku na lodowisku.

Winter trail, czyli bieganie dla najtwardszych.

Podobno nie ma złej pogody do biegania…są tylko źle ubrani biegacze! W tym przysłowiu dobrze znanym wśród osób biegających jest dużo prawdy. Przy użyciu dobrego sprzętu (trailowe buty, rękawiczki, biegowa kurtka/bluza zimowa) pokonywanie leśnych ścieżek pokrytych śniegiem może być tak samo fascynujące jak uprawianie tego sportu w sezonie letnio-wiosennym.

Winter trail, czyli bieganie w porze zimowej znakomicie hartuje organizm, poprawia jego odporność na choroby oraz wydolność układu oddechowego. Przy okazji dobrze wpływa na układ krwionośny i buduje wydolność, którą można później wykorzystać na wiosennych startach. To sport łatwo dostępny, niewymagający jeśli chodzi o specjalistyczny sprzęt i świetnie poprawia zdrowie trenujących. Wystarczy tylko na początku dobrze się ubrać, „przełamać” na chłodniejszą temperaturę i ruszać w trasę!

Pamiętaj – jest wiele wspaniałych sportów zimowych, z których warto wybrać dla siebie te najciekawsze, a nie rezygnować z aktywności w imię zasady: „zacznę od nowego roku”. Im szybciej zaczniesz, tym lepiej wykorzystasz sezon!

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się więcej