Motywacja czy samodyscyplina

Na co postawić?

Dysponujemy ograniczoną ilością czasu, który musimy rozdzielić pomiędzy sen, pracę, samorozwój, hobby, odpoczynek... i tak dalej. Doba nie jest z gumy, a kalendarze uparcie nie chcą dostosować się do niedoczasu naszych czasów.

Jak działać, by realizować cele związane ze zdrowym stylem życia?

Motywacja jest przereklamowana

Obserwujesz kolejne fanpage o tematyce zdrowego stylu życia, jesteś na bieżąco ze wszystkimi nowinkami, kupujesz najpiękniejsze legginsy w całym sklepie i… Nic z tym nie robisz? Często dzieje się tak za sprawą motywacji, której usilnie poszukujemy. Pokładamy w niej nadzieje – wierzymy, że jeśli będziemy wystarczająco zmotywowani, zrealizujemy swoje cele.

Niestety, motywacja nie jest zasobem niewyczerpalnym – jest podatna na bodźce zewnętrzne. Zależy od samopoczucia, ilości wolnego czasu i stresu w ciągu dnia. Niestety, zależy również od wielu czynników niezależnych od nas samych. Niesprzyjające okoliczności, trudny okres w życiu prowadzą do wyczerpania motywacji lub przekierowania jej do innych, ważniejszych w danej chwili obszarów.

Nie bez powodu mówi się, że motywacja pozwala zacząć, ale to nawyk jest potrzebny, by wytrwać.

Samodyscyplina jest umiejętnością, którą można rozwijać w dowolnym momencie. Zależy w 100% od nas, ponieważ wymaga koncentracji na zależnej od nas realizacji planu.

Podejdź do nauki samodyscypliny, jak do każdej umiejętności, którą zamierzasz nabyć. Ucząc się hiszpańskiego, nie zaczniesz chyba od czytania poezji Francisco Bernardo de Quiros w oryginale, a skupisz się raczej na podśpiewywaniu i zrozumieniu Vamos a la playa, prawda?

Postaw na nawyki!

Największą korzyścią z nawykowego działania jest zwolnienie zasobów. Wykonując zadania automatycznie, nie tracisz czasu i energii na zastanawianie się, czy masz na to ochotę, czy nie powinieneś robić teraz czegoś innego, czy coś się stanie, jeśli odpuścisz... Można by tak w nieskończoność. Nawyk i samodyscyplina sprawiają, że niezależnie od okoliczności (o ile nie pojawią się obiektywne przeszkody jak np. choroba) sumiennie realizujesz postawione cele.

Naukę samodyscypliny zacznij od regularnego powtarzania łatwych czynności, które nie zajmą Ci dużo czasu. Zamiast planować 7 treningów w tygodniu i aktywny odpoczynek w postaci rozciągania każdego wieczoru, spróbuj poświęcić codziennie 15 minut na dowolną aktywność fizyczną.

Wadą i zaletą samodyscypliny jest fakt, że zależy tylko i wyłącznie od Ciebie. Zaletą - bo każdy sukces osiągnięty na tym polu będziesz zawdzięczać wyłącznie sobie. Wadą - bo nie możesz nikogo oprócz siebie obarczyć odpowiedzialnością za niepowodzenia.

Pielęgnowanie samodyscypliny nie jest najkrótszą drogą do realizacji celu, ale zdecydowanie najbardziej skuteczną. Czas poświęcony na budowanie trwałych nawyków to inwestycja, która zaprocentuje w każdym obszarze życia. Nie zniechęcaj się tylko dlatego, że to wymaga czasu.

Monika Ciesielska

Dietetyk, autorka kursu "Korepetycje z odchudzania", blogerka. Na www.drlifestyle.pl promuje zdrowe podejście do zdrowego stylu życia oraz ideę pozytywnego odchudzania bez zakazów i nakazów.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się więcej