MEDYTACJA NA USPOKOJENIE – POZBĄDŹ SIĘ STRESU!

 

Przygotowaliśmy dla Ciebie dwudziestominutowe nagranie z medytacją na uspokojenie prowadzoną przez Natalię Knopek – joginkę i autorkę bloga simplife.pl. Wystarczy ją odtworzyć i podążać za wskazówkami. Możesz wykorzystać do tego słuchawki, by jakość dźwięku była jeszcze lepsza.


Pamiętaj, że medytować możesz również samodzielnie, bez nagrania. Najprostszą formą będzie po prostu siedzenie w ciszy i wsłuchiwanie się w swój oddech. Już kilka minut takiej codziennej praktyki przyniesie widoczne zmiany w Twoim życiu.


A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o Natalii, posłuchaj podcastu, w którym opowiada o swojej drugiej pasji – jodze.

 

Jak korzystać z nagrania?

Do rozpoczęcia przygody z medytacją nie potrzebujesz absolutnie żadnego przygotowania. Medytować możesz wszędzie i o każdej porze.

Usiądź tak, jak jest Ci wygodnie. Ważne jest jedynie to, by zachować wyprostowane plecy i wydłużony kręgosłup. Siedząc, możesz wyobrażać sobie balonik z helem, przyczepiony do czubka Twojej głowy, który wyciąga Cię jak najwyżej. Jeśli będzie to dla Ciebie komfortowe, skrzyżuj nogi – usiądź dokładnie tak samo jak w przedszkolu czyli „po turecku”. A jeśli taka pozycja nie jest dla Ciebie wygodna – usiądź na krześle, ale nie opieraj się o oparcie, cały czas dbaj o wydłużanie kręgosłupa. Pamiętaj również o tym, by stopy dociskały do podłoża.

Jeżeli siedzenie bez bólu w ogóle nie wchodzi w grę, możesz zdecydować się na pozycje leżącą. Połóż się na plecach, ręce ułóż wzdłuż ciała i skieruj wnętrza dłoni w stronę sufitu. Stopy ustaw nieco szerzej niż biodra. Pamiętaj jednak, że w takiej pozycji możesz łatwo zasnąć podczas medytacji. To też ma swoje plusy – możesz odtwarzać to nagranie już w łóżku przed snem, żeby ułatwić sobie zasypianie.

Zaczynamy?

Pobierz nagranie

 

Jak medytacja redukuje stres?

  • Medytując, skupiasz się na sobie i na swoim wnętrzu. Wyciszasz sygnały z zewnątrz i przestajesz się myśleć o pracy, problemach, pieniądzach, kłótniach czy obowiązkach. Uczysz się bycia w pełnej obecności w tym co tu i teraz. Niekończąca się gonitwa myśli ustaje, a ty czujesz spokój pochodzący z Twojego wnętrza.
  • Podczas medytacji zwalnia rytm serca i uspokaja się oddech. Zmienia się również częstotliwość fal mózgowych. Przechodzimy z fal beta (13-30 cykli na minutę), czyli tych nastawionych na działanie, do fal alfa (8-13 cykli na sekundę), które zorientowane są na rozluźnianie.
  • W trakcie medytacji obszar aktywności fal mózgowych przenosi się z prawej kory czołowej do lewej. A lewa kora czołowa to ta, która związana jest z poczuciem szczęścia. Zostało to potwierdzone badaniami polegającymi na analizowaniu działania mózgów mnichów buddyjskich – okazuje się, że u nich lewa kora czołowa jest zdecydowanie bardziej aktywna, niż u ludzi, którzy nie medytują.

Nie musisz być jednak mnichem buddyjskim by odczuć pozytywne działanie medytacji. Tak naprawdę już krótki okres codziennej, kilkuminutowej praktyki, przynosi widoczne zmiany.

 

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się więcej