Bycie „wege” stało się modne. Na pewno każdy z nas ma kogoś wśród znajomych lub rodziny, kto przestrzega bezmięsnej diety. Jak grzyby po deszczu pojawiają się nowe wegetariańskie knajpki, a tradycyjne restauracje aktualizują swoje menu o sekcje dla jaroszy. Skąd rosnąca popularność tej diety?

Na pewno ma na to wpływ rosnąca świadomość konsumencka i chęć wpływu na to, co dokładnie ląduje na naszych talerzach. Nie można też nie zauważyć rosnącej popularności zdrowego stylu życia i diety. Na tym polu dieta wegetariańska ma dużo do zaoferowania. Zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu II o połowę, a szanse na śmierć z powodu miażdżycy są niższe o prawie 1/3. Podobny efekt występuje z nadciśnieniem i otyłością.

W takim razie jak zacząć? Jak spróbować przejść na wegetarianizm? Jak zdecydować, czy taki sposób jedzenia będzie nam odpowiadał?

 

1. Potraktuj to jako eksperyment.

Podjęcie decyzji o trwałym i nieodwracalnym usunięciu z Twojej diety produktów, które teraz często jesz i lubisz, wydaje się być trudne? Nic dziwnego. Dlatego nie nakładaj na siebie takiej presji. Rzuć sobie wyzwanie, że przez jakiś czas postarasz się jeść bezmięsne posiłki. Dopiero później zdecydujesz, czy chcesz kontynuować ten eksperyment.

 

2. Określ długość próby.

Pomyśl, jaki miałby być czas trwania takiego wyzwania. Jest to bardzo ważna decyzja, która da Ci pewne poczucie bezpieczeństwa, ale też mocną dawkę motywacji. Tydzień? Dwa tygodnie? Miesiąc? Dłużej? Ta decyzja należy do Ciebie, ale pamiętaj, żeby wybrać jak najbardziej realistyczny cel.

 

3. Przygotuj się.

Wyeliminowanie z diety mięsa i ryb dla większości osób potrafi być dezorientujące. Co położyć na kanapkę? Co mam zjeść na obiad? Czym mam się najeść? Żeby nie stawiać się w takiej sytuacji, postaraj się wcześniej przygotować. Najpierw zrób listę swoich 3 sprawdzonych, bezmięsnych posiłków na śniadanie, lunch, obiad i kolację, które już teraz są obecne w Twojej kuchni. Na pewno się takie znajdą. Następnie wypisz po 3 nowe posiłki, które chętnie wypróbujesz. W dobie kulinarnych książek, czasopism, blogów i kanałów YouTube nie można narzekać na brak inspirujących pomysłów. Tak stworzona lista będzie Twoim codziennym wsparciem.

5. Podsumuj swoje odczucia i wrażenia.

Przed rozpoczęciem eksperymentu z dietą wegetariańską opisz to, jak się teraz czujesz i jak podoba Ci się obecna dieta. W skali od 1 do 10 postaraj się ocenić takie aspekty:

  • Jakie jest moje samopoczucie?
  • Ile mam energii w ciągu dnia?
  • Jak smakuje mi obecna dieta?
  • Ile poświęcam czasu na gotowanie?

Postaraj się zebrać jak najwięcej informacji o tym, co Ci się podoba a co nie. Tę małą analizę powtórz po zakończeniu okresu próby i porównaj wyniki. Pozwoli Ci to wyciągnąć wnioski, przemyśleć, czy możesz nad czymś popracować, bądź zdecydować, czy dieta wegetariańska Ci odpowiada.

4. Zadbaj o skład swoich posiłków.

Często zdarza się, że osoby początkujące w diecie wegetariańskiej nie potrafią się najeść. Najczęściej jest to związane z nieodpowiednim składem ich posiłków. Postaraj się, żeby wszystkie główne posiłki miały w sobie: 

  • produkty, które są źródłem białka (fasola, ciecierzyca, soczewica, tofu, nabiał albo jaja),
  • źródła tłuszczu (nasiona, orzechy, awokado), 
  • węglowodany złożone (pełnoziarniste kasze, ryże, makarony),
  • sporą ilość warzyw i owoców. 

Pamiętaj, że strączki są bardzo ważnym elementem diety wegetariańskiej – są sycące i odżywcze. Sam stek z kalafiora, albo kotlet z buraka nie będzie wystarczającą alternatywą dla mięsa w Twoim obiedzie.

Podejmując takie wyzwanie, nauczysz się inaczej komponować posiłki, poznasz nowe przepisy i smaki. Może znajdziesz zdrowsze i smaczniejsze alternatywy dla obecnych potraw. I bez względu na to, jaką decyzję podejmiesz, kolejny krok w stronę różnorodnej diety i nowe sposoby na jedzenie większych ilości warzyw i owoców mogą Ci wyjść tylko na zdrowie.

 

Diana Szumilas

Dietetyk kliniczny, psychodietetyk. Zwolenniczka minimalistycznej kuchni i prostej dietetyki. W pracy kieruje się głównie zdrowym rozsądkiem i zasadami ‘evidence based medicine’ (medycyny opartej na dowodach naukowych). W wolnym czasie uwielbia gotować roślinne posiłki, prowadzić swojego bloga kulinarnego, ćwiczyć i czytać książki.

Phone

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się więcej