Czy lody odchudzają?

Wakacyjne fakty i mity

Wiele sprzecznych ze sobą doniesień w dietetyce wynika z powielania nieaktualnych informacji lub błędnego założenia, że istnieje jedna, uniwersalna prawda. Poruszmy dzisiaj kilka najczęściej omawianych wakacyjnych tematów żywieniowych i postarajmy się znaleźć najbardziej racjonalne odpowiedzi.

Lody odchudzają

Czytaliście kiedyś o koncepcji ujemnych kalorii? Jeśli wasza pierwsza myśl podpowiada, że to zbyt piękne, żeby było prawdziwe, macie dobrą intuicję. Jak w każdym micie, także w tym tkwi jednak źdźbło prawdy. Chodzi o to, że zjedzenie pokarmu dostarcza kalorii, ale wiąże się też z kosztem energetycznym, który organizm musi ponieść, aby dany produkt rozdrobnić, strawić lub ogrzać.

Nie istnieje jednak żywność, której zjedzenie dostarcza mniej energii niż potrzeba do jej strawienia. Tym bardziej w przypadku lodów, które najczęściej dostarczają sporej dawki energii pochodzącej przede wszystkim z łatwo dostępnych źródeł: cukru i tłuszczu.

Nie trzeba suplementować
witaminy D latem

Według zaleceń każdy z nas powinien przyjmować witaminę D od września do kwietnia
w dziennych dawkach 800-2000IU. Warto jednak wiedzieć, że są od tej reguły wyjątki. Przerwa
w suplementacji możliwa jest, gdy organizm sam wytworzy witaminę D pod wpływem promieni słonecznych. Proces ten zachodzi głównie w godzinach 10:00-15:00 (co jest związane z odpowiednim kątem padania promieni UV) przez minimum 15 minut kontaktu ze słońcem nieokrytej skóry rąk i nóg, bez używania kremów z filtrem. Jeśli więc ze względu na charakterystykę pracy albo delikatną skórę i potrzebę stałego używania filtrów nie jesteś w stanie regularnie zażywać krótkich kąpieli słonecznych, warto rozważyć całoroczną suplementację.

Owoce tylko do południa

Nie ma czegoś takiego jak nieodpowiednia pora na zdrowe jedzenie. Owoce można jeść na pusty żołądek, do posiłków, jako przekąski, jako przystawki i jako deser. W micie „owoców fermentujących po południu” nie ma ani krztyny racjonalnych argumentów.

Nasz przewód pokarmowy trawi owoce
i przyswaja pochodzące z nich składniki odżywcze bez względu na godzinę. Z drugiej strony istnieje sporo przesłanek naukowych sugerujących, że rozpoczynanie lub kończenie posiłku owocem może sprzyjać mniejszej łącznej liczbie zjadanych kalorii i zmniejszać ryzyko przejedzenia.

Warzywa należy czyścić specjalnymi miksturami

W ostatnich latach powstała duża obawa społeczna przed pozostałościami środków ochrony roślin. W związku z tym w Internecie można znaleźć wiele przepisów na mikstury do mycia warzyw i owoców. Te często mają w składzie spore ilości octu, kwasu cytrynowego, etanolu, sody oczyszczonej lub mydła. Problematyczna jest także sama procedura mycia. Czy warto komplikować sobie tak bardzo gotowanie?

Bezpieczeństwo żywności w UE jest na bardzo wysokim poziomie. Liczba regulacji prawnych
i kontroli wymusza wysokie standardy produkowanych i sprzedawanych produktów

Ostatnia analiza EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności) wykazała, że 96% zbadanych próbek żywności mieściła się w granicach obowiązujących wyśrubowanych norm (wykroczenie poza granicę normy nie oznacza automatycznie, że produkt jest niebezpieczny).

Właśnie dlatego osiągniemy stanowczo więcej korzyści zdrowotnych, jedząc do syta sezonowe warzywa i owoce, niż ograniczając ich łączną ilość ze względu na problematyczność samego przygotowania.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się więcej