Przygotuj się na listę skarg i zażaleń – to nie będzie optymistyczny artykuł! Dzisiejszy tekst to podsumowanie pięcioletnich obserwacji  fit-światka z perspektywy dietetyka.

Najbardziej frustrujące zjawiska, które drażnią dietetyków opisuje mgr Monika Ciesielska – jest dietetykiem, prowadzi własny gabinet i bloga o zdrowym podejściu do zdrowego stylu życia. Jakie zjawiska w branży „fit” uważa za najbardziej szkodliwe?

Bezmyślne powielanie mitów…

 

…przez osoby odchudzające się lub (o zgrozo!) przez „ekspertów”. Do najczęściej powtarzanych (i szkodliwych!) mitów należą:

  • zakaz jedzenia po 18:00 (czy jakiejkolwiek innej godzinie),
  • dieta 1200 kcal, jako najlepszy sposób na odchudzanie dla każdej kobiety,
  • dieta bezglutenowa jako najzdrowszy model żywieniowy dla każdego,
  • zakaz jedzenia owoców po południu i wieczorem,
  • tłuszcz spala się dopiero po 40 minutach treningu,
  • grupowanie produktów na „dozwolone” i „zakazane”, brak edukacji w kierunku liczenia odpowiedniej kaloryczności, monitorowania poziomu zjadanych kalorii czy roli rozkładu makroskładników w diecie,
  • produkty light odchudzają,
  • lody mają ujemne kalorie,
  • „u mnie działa, więc u Ciebie też zadziała”,
  • od ziemniaków się tyje.

Jak sobie z tym radzić? Zawsze proś o podanie źródła i sprawdź je. Przygotowanie imponująco wyglądającej bibliografii jest całkiem łatwe –  jeśli chcesz mieć pewność, czy informacja jest sprawdzona i rzetelna, samodzielnie przeanalizuj źródła. Jesteś amatorem? Rozsądnie wybieraj autorytety – sprawdź kilka osób, zadawaj im pytania, zobacz, jak reagują, a następnie czerp od nich wiedzę. Nie każda popularna osoba w Internecie zasłużyła na tę popularność wiedzą.

 

Sprowadzanie odchudzania do poziomu zawartości talerzażeby schudnąć, przejdź na dietę MŻ”.

 

Niektórzy doradcy oprócz restrykcji kalorycznej zaproponują też intensywne treningi. Teoretycznie ta strategia zadziała – ujemny bilans kaloryczny spowoduje redukcję wagi. Pozostaje tylko jedno pytanie: jak utrzymać ujemny bilans kaloryczny przy odpowiedniej diecie i treningach, skoro świat nie chce zaczekać, aż my łaskawie skończymy się odchudzać?

Pamiętaj, że proces odchudzania zawsze powinien uwzględniać także:

  • plany awaryjne – jak działać, kiedy nic nie działa,
  • podłoże psychodietetyczne – poznanie źródeł motywacji wewnętrznej,
  • proces budowania nawyków,
  • budowanie samodyscypliny,
  • naprawę relacji z jedzeniem.

Jak sobie z tym radzić? Zastanów się: po co zaczynasz odchudzanie? Co chcesz przez to osiągnąć? Nie poprzestawaj na odpowiedzi: „Odchudzam się, żeby schudnąć – proste!”. Co chcesz zyskać, gdy już zrealizujesz cel, jak to sobie wyobrażasz? Jakie sytuacje mogą utrudnić Ci pracę na rzecz realizacji celu? Jak możesz im zapobiec, jak zredukować straty?

 

 

„U mnie działa, więc działa”

Zalecanie różnym pacjentom identycznych diet, planów treningowych i rozpisek suplementacyjnych to jeden z najcięższych grzechów fit-ekspertów.

Trener personalny czy doradca żywieniowy, to zawody nieregulowane prawnie – nie musisz kończyć studiów, by móc doradzać innym i wpływać na ich zdrowie. Często w kierunku tych zawodów zmierzają osoby, które mają za sobą udane odchudzanie. Promują swój sposób na odchudzanie jako najlepszy dla wszystkich, bez uwzględnienia tak ważnych uwarunkowań indywidualnych każdego pacjenta.

Jak sobie z tym radzić? Filtruj wszystkie zalecenia przez Twoje własne doświadczenie. Pamiętaj, że każdy z nas jest inny – różnimy się stanem zdrowia, przeszłością metaboliczną, predyspozycjami genetycznymi. Połączenie tych rzeczy może skutkować uzyskaniem zupełnie innych rezultatów, niż u innej osoby robiącej dokładnie to samo, co Ty. Nie porównuj się z innymi – niech zamiast tego wyznacznikiem postępów będzie Twój własny progres.

 

Więcej przemyśleń Moniki Ciesielskiej już w kolejnym artykule. Zapisz się na newsletter MultiSport i bądź na bieżąco!

 

Monika Ciesielska

Dietetyk, autorka kursu „Korepetycje z odchudzania”, blogerka. Na www.drlifestyle.pl promuje zdrowe podejście do zdrowego stylu życia oraz ideę pozytywnego odchudzania bez zakazów i nakazów.

Phone

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się więcej