Cheat meal
– tak czy nie?
Poznaj opinię dietetyka!

Zanim odpowiem na tytułowe pytanie, zastanówmy się, czym jest cheat meal. Nie istnieje Krajowa Rada ds. Oszukanych Posiłków. Za terminem cheat meal nie stoi precyzyjnie określona definicja.

W fit-świecie używa się tego określenia dla posiłku, który:

  • może pojawić się po co najmniej 7 dniach trzymania diety redukcyjnej,
  • ma znacznie więcej kalorii niż standardowe posiłki w diecie (około 1000 kcal na jeden posiłek),
  • nie musi spełniać żadnych kryteriów „zdrowej, dietetycznej żywności”,
  • ma pełnić rolę przełamania nudy w diecie,
  • może (ale nie musi) przyspieszyć tempo metabolizmu, które może ulegać spowolnieniu pod wpływem długotrwałego deficytu energetycznego (skutku diety redukcyjnej).

…jednak czy to na pewno ma sens?

Cheat meal może prowadzić do zaburzeń odżywiania

Pierwszy raz z hipotezą sugerującą, że „oszukany posiłek” może prowadzić do zaburzeń odżywiania, spotkałam się w 2016 roku w Instytucie Psychodietetyki we Wrocławiu. Wszyscy prowadzący mówili jednym głosem:

Promowanie „oszukanego posiłku” negatywnie wpływa na ogólne postrzeganie zdrowego stylu życia, podkreśla przepaść pomiędzy tym co pozornie zdrowe i niezdrowe i nasila zero-jedynkowe postrzeganie zdrowej diety.

W 2018 roku pojawił się bardzo mocny argument potwierdzający tę tezę. W prestiżowym magazynie „Appetite” opublikowano badanie, które wykazało związek między stosowaniem cheat meali a zwiększonym ryzykiem zaburzeń odżywiania (konkretnie: kompulsywnego objadania się).

Im bardziej będziesz wyczekiwać cheat meala, by wreszcie móc się objeść tym, na co masz ochotę, tym większe ryzyko, że… popłyniesz. Jeśli na co dzień nie znajdujesz miejsca na rozpieszczanie się dietą (czy to zdrowymi, smacznymi posiłkami, czy mniej zdrowymi przekąskami), istnieje duże ryzyko, że oszustwo potrwa znacznie dłużej niż jeden posiłek.

Po co oszukany posiłek, skoro możesz jeść wszystko?

Redukcja wagi zachodzi wtedy, gdy wygenerujesz deficyt kaloryczny. Pamiętaj jednak, że kaloryczność diety redukcyjnej nie powinna być niższa niż podstawowa przemiana materii (więcej o PPM przeczytasz tutaj). Dbając o tę zasadę, dostarczając organizmowi odpowiednią ilość białka, stosując zróżnicowaną dietę – nie musisz bać się spowolnienia metabolizmu, przed którym ma „uchronić” Cię cheat meal.

Jeśli w diecie uwzględnisz kalorie „rozpieszczające podniebienie” na poziomie około 20% całości pożywienia, to ułatwisz sobie wytrwanie przy kaloriach „służących zdrowiu
i odchudzaniu”.
Próba dążenia do prowadzenia perfekcyjnie zdrowego stylu życia może skończyć się frustracją i zniechęceniem. Po prostu staraj się na co dzień trzymać zasady 80/20 i… ciesz się wynikami!

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się więcej