6 nawyków ruchowych, które warto wypracować od dziecka

To już potwierdzone: nawyki ruchowe wypracowane u dzieci procentują większą ilością aktywności fizycznej w wieku dorosłym. Nawet najprostsze zmiany codziennych przyzwyczajeń naszych pociech mogą mieć dobry wpływ na ich zdrowie w przyszłości. Od czego w takim razie zacząć?

ZAPRZYJAŹNIJ SIĘ ZE SCHODAMI

Wiem, nikt z nas nie lubi mieć w życiu pod górkę. Po co utrudniać sobie codzienność
i pokonywać dziesiątki schodów na 3. piętro biura lub mieszkania, skoro przy samym wejściu wpadasz na wygodną windę? Przecież to taka oszczędność czasu i energii.

Pamiętaj: lenistwo to również nawyk, który zaczyna się od małych „kompromisów”. Korzystaj ze schodów kiedy tylko możesz, a windę pozostaw kurierom z wielkimi paczkami oraz osobom starszym, mającym duże problemy z układem ruchu. Wchodzenie i schodzenie ze schodów to znakomite ćwiczenie wzmacniające stawy kolanowe oraz mięśnie nóg, które warto wykonywać od dziecka.

NOŚ PLECAK NA PLECACH, NIE NA RAMIENIU

Każdy z nas przez to przechodził: ciężki plecak szkolny załadowany po brzegi książkami
i zeszytami, czyli codzienność każdego ucznia.

Równomierne obciążenie kręgosłupa przez dobrze dopasowany tornister, założony na oba ramiona i spięty z przodu dodatkowymi zabezpieczeniami (jak w plecaku turystycznym), to świetny sposób na zmniejszenie ryzyka powstawania niekorzystnych asymetrii zarówno u dzieci, jak i dorosłych.

SPACERUJ KAŻDEGO DNIA

Jeśli już o wędrówkach mowa to warto przypomnieć, że to właśnie chodzenie jest najbardziej naturalną formą ruchu człowieka.

Przypomnij sobie ile razy zdarzyło Ci się podjechać do sklepu oddalonego o 300 m od domu, bo „było szybciej i nie trzeba było dźwigać”? 

Może jednak warto czasem zaangażować układ ruchu i dać mu choćby minimalne wyzwanie w postaci szybkiego marszu do szkoły lub pracy – nawet jeśli potrwa to 15-20 minut dłużej?

WYBIERZ BOISKO ZAMIAST KOMPUTERA

Komputer i smartfon często obciążają kręgosłup lędźwiowy i odcinek szyjny. „Wyloguj się czasem do życia” i zabierz przy okazji ze sobą swoje dzieci. Wykorzystaj piękną pogodę latem lub świeży śnieg zimą i wypracuj rodzinny nawyk spędzania czasu na świeżym powietrzu. Zdecydowanie wyjdzie to Waszym organizmom na dobre.

KSZTAŁTUJ CHARAKTER NA SPORTOWO

Ruch to nie tylko rekreacja, ale również rywalizacja sportowa. To właśnie konkurowanie
z innymi zawodnikami najlepiej kształtuje młody charakter, wpływając przy okazji pozytywnie na rozwój fizyczny od najmłodszych lat. Sport uczy pokory, życiowej walki, a czasem również sztuki przegrywania i pokonywania własnych słabości.

Wybierz swoją ulubioną dyscyplinę i uprawiaj ją regularnie. Zyskasz doskonały rozwój fizyczny, psychiczny, a czasem także przyjaźnie, które potrafią przetrwać latami.

SPĘDZAJ URLOP NIE TYLKO NAD BASENEM

Każdy z nas musi kiedyś odpocząć. Pamiętaj, że aktywne spędzanie czasu wolnego sprawia, że regeneracja Twojego organizmu jest szybsza i wydajniejsza niż wakacje spędzone na bezproduktywnym leżeniu nad basenem.

Od najmłodszych lat spróbuj zorganizować swoim dzieciom aktywny wypoczynek. One będą się świetnie bawić, wypracowując przy okazji zdrowy nawyk ruchu, a Ty będziesz mieć chwilę na własne (najlepiej aktywne) przyjemności. Nie popadaj jednak w skrajność. Jeśli czujesz znaczne przemęczenie to kilka całkowicie wolnych dni również jest trafionym pomysłem.

To jak? Które ze zdrowych nawyków ruchowych wprowadzasz w swojej rodzinie od dzisiaj? :)

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się więcej