W każdym warzywniaku znajdziesz teraz przepyszne i dojrzałe czereśnie, agrest, porzeczki, maliny, borówki, morele, brzoskwinie i arbuzy. Jak możesz wykorzystać je w nowy, kreatywny, ale nadal zdrowy sposób?

Jednak zanim poznasz moje propozycje, zapamiętaj – owoców nigdy dość! Z korzyścią dla zdrowia możesz je jeść praktycznie w każdych ilościach.

Przeprowadzono nawet badanie, w którym uczestnicy zostali poproszeni o spożywanie około dwudziestu (!) porcji owoców dziennie. Trzy miesiące takiej diety nie wpłynęło negatywnie na zdrowie, a co więcej przyniosło korzyści w postaci uregulowania masy ciała oraz obniżenia poziomu ciśnienia krwi, poziomu insuliny i cholesterolu.

Zaczynamy? Poznaj 5 sposób na lipcowe owoce w kuchni!

1. Najzdrowsze lody świata.

Kojarzysz „nice cream”? To przepyszne i kremowe lody przygotowane na bazie mrożonych bananów. Wystarczy, że zamrozisz dojrzałego, intensywnie żółtego banana pokrojonego w plasterki i pół szklanki obranych czarnych porzeczek. Zmrożone owoce wyciągnij na kilka minut z zamrażarki, żeby lekko odtajały, a następnie zblenduj je do idealnie kremowej konsystencji. Lody przełóż do pucharka łyżką i wykończ, posypując sprażonymi wiórkami kokosowymi lub polewając tahini (masłem sezamowym). Takie lody możesz codziennie jeść na drugie śniadanie.

3. Lemoniada arbuzowo-miętowa.

Arbuza przekrój na pół i wydrąż łyżką, przekładając miąższ do sporej miski. Następnie kawałki owocu zblenduj do wodnej konsystencji, a powstały sok przelej przez sitko, żeby szybko pozbyć się pozostałych kawałków pestek. Napój przelej do dzbanka i wymieszaj z posiekanymi listkami mięty i kostkami lodu. W wersji dla dorosłych można dolać jedną, dwie lampki wytrawnego białego wina.

2. Leśny budyń jaglany.

Szukasz idealnego deseru na lato? To przepis dla Ciebie. Ugotuj do miękkości kaszę jaglaną na mleku (fantastycznie do tego sprawdza się waniliowe mleko ryżowe), a następnie zblenduj ją na wysokich obrotach do konsystencji budyniu. Następnie podaj go z garścią malin i borówek, ewentualnie łyżką gęstego mleka kokosowego.

4. Zapiekana owsianka morelowo-brzoskwiniowa.

Nudzi Ci się Twoja codzienna owsianka? Spróbuj ją zapiec, a odkryjesz jej nowe oblicze. Płatki owsiane namocz we wrzątku lub mleku, a następnie wymieszaj z dużą ilością pokrojonych moreli i brzoskwiń. Całość dopraw do smaku cynamonem, przełóż do naczynia żaroodpornego i posyp ulubionymi nasionami lub orzechami. Tak przygotowaną owsiankę piecz około 20 minut w piekarniku nagrzanym do 180 stopni. Świetnym patentem jest upieczenie kilku porcji na raz, ponieważ taka zapiekanka owocowa fantastycznie smakuje i na ciepło i na zimno.

5. Owoce na słono, czyli brakujące ogniwo sałatek.

Tak samo, jak warto dodawać słone akcenty do przygotowywanych słodkości, tak warto pamiętać, że owoce mogą się świetnie komponować w wytrawnych połączeniach. Spróbuj poeksperymentować i dodaj maliny do sałatki z rukolą i pieczonymi ziemniakami, albo wrzuć małe kawałki moreli lub arbuza do surówek bazujących na roszponce i szpinaku. Jeśli dodatkowo całość posypiesz ulubionym miksem nasion, twoja sałatka zyska więcej smaku, kolorów i wartości, niż kiedykolwiek wcześniej.

 

Diana Szumilas

Dietetyk kliniczny, psychodietetyk. Zwolenniczka minimalistycznej kuchni i prostej dietetyki. W pracy kieruje się głównie zdrowym rozsądkiem i zasadami ‘evidence based medicine’ (medycyny opartej na dowodach naukowych). W wolnym czasie uwielbia gotować roślinne posiłki, prowadzić swojego bloga kulinarnego, ćwiczyć i czytać książki.


Korzystałam z następujących publikacji:

Phone

Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Dowiedz się więcej